חפירות תל רכש 2010 / ד"ר מרדכי אביעם

הסתיימה עונת החפירות הראשונה של המכון לארכיאולוגיה גלילית שבמכללה האקדמית כנרת בתל רכש שבגליל התחתון. החפירה משותפת עם צוות ארכיאולוגים יפנים החופרים בתל מזה חמש שנים. לפני כחצי שנה הסכימה המשלחת היפנית שבראשה עומדים הארכיאולוג הישראלי ד"ר י. פז והפרופסורים היפנים א. צוקימוטו וה. קוואברה ליצור שיתוף פעולה עם המכון לארכיאולוגיה גלילית בראשותו של ד"ר מ. אביעם. סוכם כי המכון יחד עם סטודנטים מתנדבים של מכללת כנרת יחפרו את שרידי היישוב שמן התקופה הרומית הנמצאים בראש התל, זאת מכיוון שהמשלחת מתעניינת בעיקר בשכבות שמתקופת הברז והתקופה הכנענית.

כשלושים סטודנטים מיפן וחמשה סטודנטים מכנרת כמו גם כמה מתנדבים עבדו בחפירות בתל במשך שבועיים, כתף אל כתף.

בחפירת המכון לארכיאולוגיה גלילית נחשפו שרידים של מבנה המתוארך בעיקר לתקופה הרומית התיכונה, מאה ה-ב' לסה"נ. במבנה יש חצר מרכזית המוקפת כנראה חדרים. בחצר, צמוד לקיר אחת החדרים התגלה גרם מדרגות שהוביל כנראה לקומה שנייה. מצידו השני של הקיר נחשף חדר שיש בו "קיר חלונות", שהוא למעשה מעין מחיצה המאפשרת חדירת אור ואוויר מהחצר הפנימית לשאר חדרי האגף. על רצפת החדר התגלו שני אגני אבן בזלת שנועדו לפעילות הכנת אוכל ביתית, שברי כלי חרס ולשמחת החופרים גם מטבע אחד שתאריכו יוודע לאחר שינוקה במעבדה.

אך אין ספק שהממצא המרתק ביותר היה גילויים של מאות שברי טיח צבוע (פרסקו) שנשר מהקירות, אולי קירות הקומה השנייה. הפרסקו היה בצבעי אדום, חום ואפילו מעט ירוק. בנוסף לכך התגלו מספר שברים של טיח מכויר (סטוקו) המעוצבים בדגם של עלים, כנראה ככותרת קורינתית.

למרות שהחפירה בעונה זו הייתה מאד מצומצמת, יש אינדיקציה לכך שהמכלול שימש אולי כבית חווה גדול ועשיר בתקופה המדוברת. מציאותם של 4 שברים (אחד מהם מכסה כמעט שלם) של כלי אבן גיר רכה האופיניים ליישוב היהודי בא"י במאות א' ב' לסה"נ, מעלה את הסברה כי מדובר אכן ביישוב יהודי. יחד עם זאת, לא הוסרה האפשרות כי מדובר בכפר קטן. רק עונות החפירה הבאות, כשתחזור המשלחת היפנית לחפירה, ויחפרו שטחים נוספים במכלול מהתקופה הרומית נוכל לדעת מה מבין האפשרויות היא הנכונה.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!