ביום חמישי, 28 בדצמבר 2017, נערך במכללת כנרת כנס בנושא רשומות רפואיות. הכנס אורגן במשותף על ידי משרד הבריאות, האיגוד הישראלי לאיכות ומחלקת הנדסת איכות ואמינות במכללה. בכנס השתתפו נציגי מוסדות רפואיים מכל רחבי הארץ וסטודנטים מהמחלקה להנדסת איכות ואמינות במכללה. זהו הכנס השני במתכונת המשותפת – הכנס הראשון אורגן במשותף על ידי אוניברסיטת חיפה, מכללת כנרת והאיגוד לאיכות, נערך לפני חודשיים באוניברסיטת חיפה והוקדש לגורם האנושי כמקדם תקשורת נאותה במוסדות רפואה.
הכנס נפתח על ידי נשיא המכללה, פרופ' שמעון גפשטיין, ודיקן בית הספר להנדסה, פרופ' אברהם שיצר. במהלך הכנס התקיימו הרצאות בנושאים: איכות ברפואה, תקשורת ארגונית כתובה ומדוברת, בהתמקד על רשומות רפואיות, ניהול הידע שבהן, שימוש בו והנגשתו לבעלי עניין.
רשומה רפואית היא תיעוד של טיפולים שניתנו למטופל ידי מטפל. היא עוברת בקרה, אחזור והנגשה על ידי מספר עובדים במוסד הרפואי ומהווה נדבך חשוב בתקשורת הכתובה בו. חשוב לשמור על היכולת לשמר את המידע שמאוחסן בה, לשלוף מידע זה ולהיעזר בו בעת הצורך.
בשנים האחרונות חל גידול חד בהתעניינות של אנשי מקצוע האיכות בהיבטים שונים של איכות ברפואה. נערכו מאות רבות של מחקרים מדעיים על מגוון רעיונות לשיפור איכות ברפואה: פיתוח תרופות, טיפולים, ניהול בתי חולים ומחלקות, תקשורת על כל ממדיה, למידה ארגונית, שיפור תהליכים ועוד הרבה תחומים. בארץ נערכים מחקרים אקדמיים מובילים במגוון נושאי איכות, ויש גם הרבה מחקרים מובילים על איכות בשירותי בריאות, ביניהם מחקרים של חברי סגל במכללת כנרת. כמה ממחקרים שנעשו בארץ זכו לתהודה עולמית, וכמה דוגמאות הן. למשל:
- שינוע בתוך מוסד רפואי: מטופלים, דגימות, ממצאי בדיקות, ציוד, תרופות, מידע, ידע.
- דיווחים על טעויות בטיפולים רפואיים – אירועים, עייפות כגורם לטעות, חששות מחשיפה, הסתרות, תחקירים, למידה ארגונית.
- תגי זיהוי חכמים למטפלים ולמטופלים – הצמדת תג לכל אחד מהם עם שבב המכיל את כל המידע הנדרש לאיכון מהיר ולהבנת הרקע, ההיסטוריה הרפואית, הבעיות הטעונות טיפול ורמות הדחיפות הנדרשות.
- בעיות תקשורת במוסדות רפואיים: תקשורת מדוברת, חזותית וכתובה בתוך מחלקות, ביניהן, בין אנשי סגל, בין מטפלים למטופלים, בין מעמדות ובין מגזרים.
- ההשפעה של התערבויות חיצוניות בנושאי איכות על תרבות האיכות במוסדות רפואיים.
- הקטנה מסיבית של עלויות וקיצור דרמטי של משך הזמן בתהליכי ניסויים קליניים לפיתוח תרופות בעזרת יישום יסודות של ניהול איכות.
- התאמת ערכי הייחוס של ממצאי בדיקות מעבדה דיאגנוסטיות לתת-אוכלוסיות שונות (מוצא, גיל, מגדר, רקע ועוד).
- הקטנה מובהקת מאד של שיעורי פסילת בדיקות מעבדה ושל החלטות רפואיות שגויות שנבעו בעיקר מתקשורת לקויה ביו רופאים למעבדות ובינם לבין עצמם.
בנוסף, סטודנטים של המחלקה להנדסת איכות ואמינות ביצעו ומבצעים פרויקטים בארגונים שונים וגם בבתי חולים. הם כבר תרמו לשיפור תהליכי מיון וקליטה במחלקות ובחדרי מיון וסייעו לבתי חולים במאמציהם לקבל הסמכה חיצונית לאיכות.