דילמת המפקד פילון
האם על המפקד להישאר עם הפצועים בשדה הקרב או לסגת עם הבריאים?

מכון כנרת ע"ש רא"ל דן שומרון, מוזיאון בית הפלמ"ח, משפחת פילון, חברו יחד לקיומו של כנס ייחודי בבית הפלמ"ח אשר עסק בדילמת המפקד פילון (ידידיה) – האם על המפקד להישאר עם הפצועים בשדה הקרב או לסגת עם הבריאים?

תמצית
סגן פילון (ידידיה) פרידמן, היה מפקד כוח הרתק בקרב השני על נבי יושע ב 19.4.1948. כאשר ניתנה פקודת הנסיגה, פילון פקד על הבריאים לסגת ונשאר להגן על שני חייליו אשר נותרו פצועים במעלה ההר. שלושת הלוחמים נהרגו. פילון כניראה נאלץ לירות בעצמו כדי לא ליפול חי.

מטרת הכנס
דילמת "הפצועים בעת הקרב" אשר עמד בפניה סגן פילון, הייתה ותמשיך כנראה להיות אחת הסוגיות המרתקות, האנושיות העומדות בפני לוחמים בשדה הקרב.
מעבר לשאלת הרעות וההקרבה בין לוחמים ניצבות שאלות: מוסריות, פיקודיות מהמעלה הראשונה אשר מלוות את היסטוריית הלחימה של צה"ל לאורך שנותיו וממשיכות להעסיק את מפקדיו עד ימינו אלה.
שאלות הגולשות מעבר לקיומן בשדה הלחימה לקיומן בהתנהגות שלנו כחברה אזרחית כלפי החלשים, הפצועים לאורך שנות קיומה של המדינה.
הכנס אשר הפגיש בין דור הפלמ"ח למפקדי צה"ל וחייליו בהווה ותלמידי מכינות קדם צבאיות, חידד את הצורך בדיון מתמיד בסוגיות קיומיות אנושיות אלה.
בכנס השתתף השר לביטחון העורף האלוף מיל' מתן וילנאי, ארבעה אלופי פיקוד לשעבר בצה"ל, מפקדים בכירים ואנשי חינוך בהווה. בפאנלים השונים אשר עסקו בדילמת המפקד, השתתפו בין היתר: פרופ' אסא כשר, דר' ראובן גל, פרופ זאב דרורי, תאל' מיל' יהודה דובדבני, הרב יובל שרלו, דר' אלוף מיל' אלעד פלד, חיים צמח ובני משפחת פילון.

את הכנס הנחה פרופ' זאב דרורי, העומד בראש מכון כנרת ע"ש רא"ל דן שומרון, כנס אשר היווה חוליה נוספת המחברת בין סוגיות: ביטחון וחברה בהן התלבטה ומתלבטת מדינת ישראל מאז הקמה ועד ימינו.
דילמת פילון נותרה צרובה במי שרואה את החוט המקשר בין ביטחון ישראל, החברה בישראל לבין תמצית שורשי קיומינו כאן בארץ ישראל.

לגלריית התמונות מהכנס

קישור לכל קטעי הוידאו מהכנס – לחץ כאן
מוצגים מטה שני קטעי וידאו מהכנס: הראשון של דר' ראובן גל – זעקת הקרב: בין גבורה לטראומה, והשני של פרופ' זאב דרורי – ההיבט האישי של המפקד.

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!