"זוכרים. בוכים. לומדים?"
"ותרעד הארץ" – בעקבות הכנס לציון 40 שנה למלחמת יום הכיפורים

"ועדת אגרנט, חטאו בדיוק באותו חטא שחטאו אותם הגנרלים של אותו זמן, הרמטכ"ל, אלוף פיקוד דרום, מפקד חיל האוויר ואחרים, וזה באיזה שהיא תחושה שהם יודעים כבר הכול, ובסופו של דבר הם היו בורים בתחום שאותו הם בדקו. ועדת אגרנט הייתה לצערי בורה ביכולת שלה לנתח בכלל את מהלכי המלחמה, והיא הגיעה למסקנות שהם גובלות באבסורד", הציטוט הזה שייך לאלוף במילואים, גיורא איילנד, אשר נשא דברים במסגרת הכנס "ותרעד הארץ" שהתקיים ביום חמישי האחרון במכללה האקדמית כנרת.

קהל רב בא להאזין לפאנלים השונים שנערכו בבית הספר להנדסה ע"ש אחי רכוב, אשר על שפת הכנרת, בקמפוס המכללה האקדמית, לציון 40 שנים למלחמת יום הכיפורים. במהלכו נרשמו מפגשים של מי שהיו במלחמה קצינים צעירים ולימים הפכו למובילים בתחומם, כמו למשל האלוף במיל' אילן בירן, שלחם בגבול הצפוני וציין בדבריו את התובנה הכי חשובה לדעתו מהמלחמה ההיא שרלוונטית מאד גם היום: "התובנה הכי חשובה היא יכולת ההרתעה, אגב הויכוח גם עכשיו על תקציב הביטחון. צה"ל צריך תוכנית רב שנתית יציבה כדי שההרתעה הזאת תשכנע כל שכן, שכן קרוב, רחוק, שבשדה הקרב אין שום סיכוי שיצליח, וסביב שולחן הדיונים הרבה מקום לפשרה והשלמה".

דובר נוסף בכנס, היה מוטי אשכנזי, מי שהוביל לאחר המלחמה מחאה חברתית אשר הביאה בסופה להתפטרותה של הממשלה בראשותה של גולדה מאיר. לדעת אשכנזי משבר המנהיגות שהתחיל אז נמשך עד עצם היום הזה: "אנחנו מצויים במשבר מנהיגות, לא התחלנו אותו היום, הוא כבר היה אז, והוא רק החריף עד ימינו אלה. ושאתה נמצא במשבר מנהיגות אתה מצפה, או היה רצוי שהציבור ייאמר את דברו וחלק מדברו הוא אומר בצורת אותם תנועות מחאה שפורצות מעת לעת. אני חושב שהחברה הישראלית היא משתנה ומשתנה לטובה, היא עוברת תהליך של קתרזיס היום. אני יודע שזה קצת חוצפה מצידי להציג אופטימיות, אבל אני אומר שאנחנו נכנסים לתוך עידן שבו עברנו את הפיק התחתון ואנחנו מתחילים תהליך של קתרזיס".

דובר נוסף בכנס היה האלוף במילואים אורי אור, מי שלימים היה אלוף פיקוד הצפון וחבר כנסת. אור אמר בדבריו שהבעיה הגדולה של צה"ל באותם ימים הייתה חוסר התחושה שעומדת לפרוץ מלחמה. "לצה"ל לא הייתה שום בעיה לעצור את המצרים ואת הסורים, הבעיה הייתה שלא הייתה תחושה שעומדת לפרוץ מלחמה והיא קיבלה חיזוק מהדרג המדיני. לצבא היה יותר מידי ביטחון באותם ימים ובדיעבד זה היה מזלנו שלמחט"ים היה עודף ביטחון, כי אם היה לנו ביטחון כמו למשה דיין הסורים היו מגיעים עד לנהר הירדן". ובכל זאת קרה גם דבר טוב במלחמת יום הכיפורים מזווית הראייה של אור. "אנחנו עמדנו מול שדרת פיקוד שנחשבה לאלילים ובמלחמה הזו התנפצו האלילים ומאז אין כאלה בצה"ל וטוב שכך".

מנכ"ל המכללה האקדמית כנרת, ד"ר זאב דרורי, הרגיש סיפוק רב לנוכח האולמות המלאים ובמיוחד לאור העובדה שבאו אל האקדמיה כ- 120 תלמידים ממכינות קדם צבאיות: "אני מאושר כי אנחנו מצליחים להעביר את המקל במרוץ השליחים של עם ישראל לדור הבא. אני חושב שלא יכולה להיות אקדמיה מנותקת מהחברה הסובבת אותה, כמו שאנחנו עושים פה, אקדמיה שהיא איננה מסתגרת במגדל השן שלה, אלא מעורבת בחברה, חוקרת, משפיעה ומעבירה גם לדור הצעיר את השאלות, לא תמיד יש לנו תשובות, אבל את השאלות. אני מקווה שהדור הצעיר ימשיך ויידע באמת לחקור, אבל גם אם צריך להפוך שולחנות ולא לתת עוד פעם להיות דור קונפורמיסטי שבסופו של דבר אחרי כן יוצא עם טראומה – למה לא שאלנו בזמן את השאלה."

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!