תיאורי הקורסים לתואר ראשון בתשפ"ג– שנה א
קורסי חובה – שנה א'
הדרכה ביבליוגרפית וכתיבה מדעית
קורס זה עוסק בעקרונות הייסוד של הכתיבה האקדמית. מה מבחין בינה לכתיבה אחרת? כיצד הופכת כתיבה לכתיבה אקדמית ואילו כללים ועקרונות יש ליישם בדרך לכתיבת עבודה במסגרת לימודיכן האקדמית. במהלך הקורס נתוודע למורכבות והדרישות הבסיסיות לצורכי כתיבה זו והכרת הכללים לציטוט ושימוש במקורות אקדמיים ואחרים במסגרת עבודותיכן. חלק חשוב ומרכזי בקורס הוא הכרות עם מקורות מידע ודרכי כתיבת פריטים ביבליוגרפיים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0251011-00 פרופ' נמרוד לוז ד' 14:00-15:30
מבוא לאקולוגיה
הקורס יסקור מגוון נושאים ומושגים כלליים באקולוגיה, תוך הכרת מרכיבי המערכת האקולוגית, הגורמים האביוטיים והגורמים הביוטיים, יחסי גומלין בין האורגניזמים לסביבתם ובין האורגניזמים לבינם. זרימת חומר ואנרגיה ברמות הטרופיות השונות והקשר למבנה ותפקוד של אקוסיסטמות שונות. גידול אוכלוסיות, עושר מינים ומגוון מינים בחברה. דגש יינתן למיקום האדם בתהליכים אלו.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0251031-00 ד"ר רם בוכניק ג' 18:00-19:30
גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל א'
הקורס מקיף את התהליכים הראשיתיים של היווצרות כדור–הארץ, את החומרים השונים המרכיבים אותו, ומציג חלק מהשיטות בהן משתמשים כדי להשיג מידע זה. במסגרת הקורס נבחן באופן מעשי חלק מהסלעים השונים המרכיבים את הכדור, על מנת להכיר את המאפיינים הייחודים של חומרי היסוד השונים.
הפן הגיאולוגי יעסוק בראשית דרכו של הכדור והתפתחותו עד מצבו הנוכחי; סביבות היווצרות של סלעים מגמתיים, סלעי משקע וסלעים מטמורפיים וטקטוניקה, בעוד הפן הגיאומורפולוגי יתמקד בתהליכי עיצוב פני–השטח, התהליכים הפועלים עליהם כיום ואלה שפעלו עליהם בעבר עם דגש על נושא קרקעות, סחיפה ובלייה.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0251071-00 מר רמי זיתוני ד' 10:00-11:30
גיאוגרפיה פיסית של ארץ ישראל ב'
הקניית ידע מקיף בגיאולוגיה ובגיאומורפולוגיה של ארץ ישראל. על סמך היסודות שנלמדו בחלק א' של הקורס, נבחן את הגיאולוגיה והגיאומורפולוגיה בארץ ישראל, ונראה כיצד הן באות לידי ביטוי. נעבור על ההיסטוריה הגיאולוגית של ארץ ישראל ועל התפתחות הנוף בה לאורך כל הסרגל הגיאולוגי מראשיתו. נבחן תופעות ייחודיות באזורים השונים, ונכיר את דרכי את היווצרותן ומופעיהן בשטח.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0251081-00 מר רמי זיתוני ד' 10:00-11:30
תולדות ארץ ישראל בתקופת המקרא א'- בשלהי תקופת האבן ותקופת הברונזה
מטרת הקורס להקנות לתלמיד ידע על תולדות הארץ החל משלהי התקופות הפרהיסטוריות ועד לסוף תקופת הברונזה המאוחרת. במסגרת הקורס נכיר את תולדותיה של הארץ, החל מן המהפכה החקלאית ששינתה את פניה של החברה הפרהיסטורית ועד לסוף תקופת הברונזה המאוחרת, ערב כינונה של הישות הישראלית. נדון במקורות ההיסטוריים המתייחסים לכנען קודם לתקופת ההתנחלות הישראלית וכן נתוודע לממצא הארכיאולוגי שמקורו בתקופות אלו. יחסי הגומלין שבין שני תחומי דעת אלו יפתחו בפני הסטודנטים צוהר להכרת מרקם החברה בארץ וסביבותיה. בנוסף, יכירו את המהות והמבנה של עיר–מדינה טיפוסית בתקופת הברונזה התיכונה והמאוחרת, את המערכת הכלכלית הבינלאומית והמקומית, ויבינו את חשיבות האירועים בארץ ומחוצה לה בשלהי תקופת הברונזה המאוחרת כגורמים מכריעים ביצירת המערך הפוליטי–חברתי בראשית תקופת הברזל.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0251091 ד"ר חיה כץ יום ד' 08:00-09:30
תולדות ארץ ישראל בתקופת המקרא ב'- תקופת הברזל
קורס זה הינו החלק השני של הקורס מבוא לתולדות ארץ–ישראל משלהי תקופת האבן ועד לתקופת הברונזה המאוחרת. במסגרתו נעסוק בתולדות הארץ החל מראשיתה של תקופת הברזל א ועד לסופה של תקופת הברזל ב. הקורס יתמקד במקורות ההיסטוריים (מקראיים וחוץ מקראיים) ובממצא הארכיאולוגי המתייחסים להתהוות עם ישראל, תרבותו, זהותו ותולדותיו. פרק הזמן בו יעסוק הקורס הוא מסוף המאה השלוש עשרה לפנה"ס ועד לשנת 586 לפנה"ס, עם חורבנה של ממלכת יהודה. במהלך הלימוד נתמודד עם סוגיות הנמצאות כיום בחזית המחקר העוסק בתקופת המקרא בהן התהוות ישראל הקדום וכינון המלוכה בישראל ויהודה.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0251101-00 ד"ר חיה כץ יום ד' 08:00-09:30
תולדות ארץ–ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד א'
הקורס יעסוק בתולדות הארץ בתקופת הבית השני, תוך הכרת התהליכים המרכזיים שהשפיעו על נופה האנושי והפיזי של ארץ–ישראל בתקופה הפרסית הלניסטית.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א 0251111-00 פרופ' חיים בן דוד ג' 16:00-17:30
תולדות ארץ–ישראל בתקופת הבית השני, המשנה והתלמוד א'
הקורס יעסוק בתולדות הארץ בתקופת הבית השני, תוך הכרת התהליכים המרכזיים שהשפיעו על נופה האנושי והפיזי של ארץ–ישראלבהתקופההרומיתביזנטית
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב '0251121 פרופ' חיים בן דוד ג' 16:00 -17:30
ארץ–ישראל תחת השלטון המוסלמי א'
קורס זה פותח בעבורכן שערים ודלתות לציוויליזציה וההיסטוריה המוסלמית. נתוודע למקורותיו של האסלאם, להתגבשותו בחצי הערב תחת מנהיגותו של הנביא מחמד ונצא עימו למסע הכיבושים ששינה את העולם העתיק. הקורס יסקור כרונולוגית את ההיסטוריה המוסלמית מראשיתה ועד לזמן הנוכחי ויהווה רקע להבנת התהליכים שהתרחשו בארץ ישראל תחת שלטון האסלאם
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 251131-00 פרופ' נמרוד לוז ד' 16:00-17:30
ארץ–ישראל תחת השלטון המוסלמי ב'
בקורסזהנמשיךבהכרתהמסגרותהפוליטיותהיסטוריותתרבותיותבהםשלהאסלאםתוךהתמקדותבמרחבהארץישראלי. נבחן את התמורות ההיסטוריות שהתרחשו בארץ ישראל ובמרחב הסורי מכניסת הכוחות המוסלמיים במאה השביעית ועד לשלהי התקופה הממלוכית במאה ה-16. נושאים מרכזיים בהם נעסוק יהיו: השפעות קצרות וארוכת טווח של הכיבוש המוסלמי, ימי הח'ליפות האמיית ומפעלי הבניה הרבים שיזמה, מעמדה של ירושלים באסלאם, תהליכי יצירתה של הממלכה הצלבנית וקשריה המורכבים עם העולם המוסלמי המזרח תיכוני ולסיום נטפל בסלטאנות האיובית והממלוכית והשפעותיהן על ארץ ישראל.
2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0251141-00 פרופ' נמרוד לוז ד' 16:00-17:30
תולדות ארץ ישראל בעת החדשה א'
מטרת קורס זה היא בחינה וניתוח של מגוון רחב ככל האפשר של תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את ההיסטוריה של ארץ ישראל בעת החדשה. הקורס מתמקד בהתרחבות ההשפעה המערבית בשלהי התקופה התקופה העות'מאנית ובראשית תקופת השלטון הבריטי בארץ ישראל.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א'0251151-00 ד"ר ראובן גפני ג 12:00-13:30
תולדות ארץ ישראל בעת החדשה ב'
מטרת קורס זה היא בחינה וניתוח של מגוון רחב ככל האפשר של תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את ההיסטוריה של ארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. הקורס מתמקד בהתפתחות החברה הערבית ובהתישבות היהודית תחת השלטון הבריטי. כמו כן, הוא דן במאבק השליטה בארץ ישראל בין הבריטים, הערבים והיהודים, שסופו בפרוץ מלחמה כוללת ב-1948.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0251161-00 ד"ר גיורא גודמן ג' 12:00-13:30
ארכיאולוגיה הלניסטית – רומית – ביזנטית של ארץ ישראל א'
בשיעורזהנציגאתהארכיאולוגיההקלאסיתשלהעולםהיווני–רומי בתקופות ההלניסטית והרומית הקדומה. נעסוק בעיקר בממצא הארץ–ישראלי, עם התייחסות לתרבות החומרית מהעולם הקלאסי. נלמד על התכנון העירוני ההלניסטי והרומי, הפוליס, ומכלול מבני הציבור המצויים בו. תינתן סקירה על מבני הפולחן, המקדשים, ובתי הכנסת קדומים. נציג גם ממצאים ארכיאולוגים המרחיבים את ידיעותינו אודות אירועים היסטוריים חשובים בא"י בתקופות אלו וגם ממצאים בעלי חשיבות עולמית כמו מגילות ים המלח.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0251171-00 ד"ר מיכאל אזבנד ג' 08:00-09:30
ארכיאולוגיה הלניסטית – רומית – ביזנטית של ארץ ישראל ב'
בשיעור זה נציג את הארכיאולוגיה הארץ–ישראלי בתקופות הרומית והביזנטית. נלמד על בתי כנסת, כנסיות, וקבורה ונעסוק גם בממצא קטן כגון כלי חרס, נומיסמטיקה ועוד. נעסוק גם בתחום של הארכיאומטריה והתרומה של המדעים בארכיאולוגיה להבנת החברה בארץ ישראל והיחסים בין העיר לכפר ובין קבוצות אתניות שונות. נציג ממצאים ארכיאולוגים המרחיבים את ידיעותינו אודות אירועים היסטוריים חשובים בא"י בתקופות אלו.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 251181-00 ד"ר מיכאל אזבנד ג' 08:00-09:30
מדינת ישראל – עשורים ראשונים א'
במסגרת הקורס יכירו הסטודנטים מגוון תהליכים מדיניים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים, שעיצבו את פני מדינת ישראל בעשורים הראשונים: מקרבות מלחמת העצמאות ותוצאותיה המדיניות, הביטחוניות והיישוביות, דרך אתגרי העלייה הגדולה בשנותיה הראשונות של המדינה, ועד האתגרים החדשים שעימם התמודדה בעשור השני לקיומה.
חלקו הראשון של הקורס יוקדש למלחמת העצמאות ולתוצאותיה, לאתגרי העלייה הגדולה לישראל והתוויית מפת ההתיישבות החדשה; להתמודדות הכלכלית במהלך העשור הראשון, ולבסוף לסוגיות ביטחון שוטף ובמערכת סיני.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0251191-00 ד"ר ראובן גפני ג' 10:00-11:30
מדינת ישראל – עשורים ראשונים ב'
במסגרת הקורס תופנה נקודת המבט אל סוגיות נוספות שעמדו על סדר יומה של המדינה הצעירה בעשרים השנים הראשונות לקיומה: מקומם של ניצולי השואה וקליטתם התרבותית והחברתית; עיצוב היחסים שבין מערכת הדת והמדינה, והשינויים שהתחוללו בהם; עיצובה וגיבושה של המערכת הפוליטית והמפלגתית, ועוד.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0251201-00 ד"ר ראובן גפני ג' 10:00-11:30
קורסי בחירה, שנים ב' וג'
חטיבת התמחות – אדם ועבר: ארכיאולוגיה ותרבויות עבר
חפירה ארכיאולוגית לימודית
מטרת הקורס היא להכיר ולדעת לתפעל את מעבדת השדה של מקצוע הארכיאולוגיה – החפירה.
ללמוד את הכלים והמתודה שבהם משתמש הארכיאולוג כשהוא מגיע לחשוף את השרידים הקבורים תחת האדמה. במהלך הקורס נלמד את השיטות ביצוע החפירה החל מבחירת השטח וסימונו דרך תהליך החפירה ועד הטיפול בממצאים היוצאים מהחפירה.
החפירה תתקיים באתר מג'דוליה שבדרום רמת הגולן – אתר החפירה יכול להשתנות בהתאם לתנאי השטח
4 ש"ס / 4 נ"ז / ח' / 60
ק' 0252049-00 ד"ר מיכאל אזבנד
בשנת הלימודים תשפ"ה החפירה תתקיים במסגרת מחנה חפירה שיפתח בראשון בבוקר ויסתיים בחמישי בערב (כולל לינה וארוחות מלאות). השהות במחנה והשתתפות בכל הפעילויות היא חובה לצורך קבלת נקודות הזכות.
משחקי הכס: ישראל, יהודה והאימפריות
מטרת הקורס היא לעמוד על מערכת היחסים שאפיינה את ממלכות ישראל ויהודה במגען עם האימפריה האשורית, החל מן המאה התשיעית לפנה"ס ועד היעלמה של אשור מן הזירה הבינלאומית בסוף המאה השביעית לפנה"ס.
במסגרת הקורס נדון במגע הראשוני שהתקיים בין אשור לישראל, ומאוחר יותר ליהודה. נבחן מה היה מצבן של שתי הממלכות קודם למפגש עם האשורים ומה השתנה בהן בעקבות המפגש. נעסוק באינטרסים האשוריים באזור, ובשאלה עד כמה מומשו אינטרסים אלו בפועל. בכדי לדון בסוגיות אלו נעסוק במקור המקראי, בממצא הארכיאולוגי ובתיעוד האשורי לסוגיו. הנושאים העיקריים שיעלו לדיון הם אידאולוגיה אשורית מלכותית, מדיניות הכיבוש וההגליה האשורית, הכלכלה קודם ולאחר הכיבוש האשורי, השינויים בפולחן בעקבות המגע עם האשורים, מסע סנחריב ויהודה במאה השביעית לפנה"ס.
2 ש"ס / 2 נ"ז/ ש' / 60
ב' 0252071-00 ד"ר חיה כץ ד' 16:00-17:30 הלימודים יתקיימו בזום
גליל הגויים? הארכיאולוגיה וההסטוריה של הגליל בתקופת המקרא
הגליל הוא חבל ארץ הררי–למחצה בצפון ישראל, בין מישור החוף במערב ובין בקעת הירדן במזרח. במשך אלפי שנים התגוררו באזור זה חברות בני–אדם רבות שניצלו את יתרונותיו הטבעיים, ובעיקר את דרכי הרוחב החשובות שקישרו את הדרך הבינלאומית שעברה ממזרח לגליל עם ערי הנמל של החוף במערב. בתקופת הברונזה צמחו בגליל ערי–מדינה רבות, הנזכרות לעתים בכתובות מצריות ובתכתובות בינלאומיות אחרות, ובאלף הראשון לפסה"נ שימש הגליל כאזור ספר בין ישראל, פיניקיה וארם. מטרת הקורס היא הבנה בסיסית של התהליכים היישוביים והתרבותיים שהתרחשו בגליל בתקופת המקרא: מהופעת ערי–המדינה הראשונות במרחב בתקופת הברונזה ועד חדירתן של קבוצות פיניקיות לתחומי הגליל בשלהי תקופת הברזל. קורס זה הוא פרי שיתוף פעולה בין אוניברסיטת בן–גוריון בנגב והמכללה האקדמית כנרת ויתקיים בצורה מקוונת. הוא כולל, בין היתר, סקירות נושאיות, הרצאות אורח ודיונים בקבוצות קטנות על סוגיות שונות הקשורות לגליל בתקופות הברונזה והברזל.
2 ש"ס / 2 נ"ז/ ש' / 60
א' 0252391-00 ד"ר חיה כץ ואוניברסיטת בן גוריון שבנגב, ד 16:00-17:30 הלימודים יתקיימו בזום
יום במוזיאון: התצוגות הארכיאולוגיות בישראל – קמפוס מחקרי
חפירה ארכיאולוגית מניבה ממצאים רבים. אולם מה קורה ביום שאחרי? מה עולה בגורלם של הממצאים לאחר תום החפירה?
מטרת קורס זה להכיר לסטודנטים (שחלקם אף השתתפו בחפירה וחשפו בעצמם ממצאים שונים) את התהליכים אותם עוברים הממצאים בשלב שלאחר החפירה. במהלך הקורס הסטודנטים יתוודעו למערכות של שימור, אחסון והצגת הממצאים וזאת מתוך הכרתם בשטח בעת ביקור במחסני אוצרות המדינה של רשות העתיקות, מוזיאון ישראל, מוזיאונים מקומיים ואתרים נוספים בהם מוצגים הממצאים (כגון: גן ארכיאולוגי, תצוגה ארכיאולוגית במרכז מסחרי, ומוזיאון בקיבוץ). הסיורים בתצוגות השונות יהוו נקודת מוצא לדיון רחב יותר שיעסוק בסוגיות מורכבות בהן תהליך הנגשת הממצא הארכיאולוגי מתוך תפיסה כי "זכות הציבור לדעת", המוזיאונים המקומיים כביטוי לקשר שבין ארכיאולוגיה וקהילה, הצגת הממצא כחלק מתהליך ההנחלה היוצר זיקה בין ארכיאולוגיה ותפיסת הלאום ועוד.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0252099-00 ד"ר חיה כץ – שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס.
חדשנות ומדע בארכיאולוגיה של ארץ ישראל – קמפוס מחקרי
מטרת הקמפוס היא להציג בפני הסטודנטים שיטות מדעיות ואנליטיות מעודכנות המשמשות במחקרים הארכיאולוגיים השונים בארץ. השיטות השונות יילמדו גם בתיאוריה וגם עם דוגמאות מהמחקר הארץ–ישראלי. הסטודנטים ייחשפו לחשיבה מחקרית מדעית ויתנסו בשיטות טכנולוגיות שונות הנמצאות בשימוש בארכיאולוגיה.
2 ש"ס / 2 נ"ז/ ש' / 60
ב' 0252389-00 ד"ר מיכאל אזבנד שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס.
מלחמת היהודים ברומאים: טקסט מול קונטקסט: הגליל כמקרה מבחן – קמפוס מחקרי
בקורס זה יכירו הסטודנטים את כתביו של יוסף בן מתתיהו בדרך בלתי אמצעית, תוך קריאת פרקים נבחרים שדרכם משתקפת הריאליה של הגליל במאה הראשונה לספירה, ערב המרד הגדול ברומא ובמהלכו. הפרקים שיבחרו יעסקו בתיאורי נוף הגליל, תיאורי ערים ומבנים ואירועים שיוספוס מתאר ושיש להם השתקפות בממצא הארכיאולוגי הגלילי.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א 0252409-00 פרופ' יעקב אשכנזי שלושה ימי סיור – חובת ההשתתפות בשלושת ימי הקמפוס.
חטיבת התמחות – אדם ונוף – סביבה, נוף וקיימות
ארכיאולוגיה של נוף וסביבה
שחזור תנאי הסביבה והנוף הקדומים הם בעלי חשיבות עצומה לניטור פני העולם כיום ולמבט צופה פני עתיד. במהלך הקורס ננתח את יחסי האדם והסביבה בעבר, נלמד את תוצאות ניצול היתר של משאבי הסביבה, השפעות שינויי אקלים על חברות אנושיות ועוד. וזאת תוך הצגת העקרונות לחקר הרב תחומי של סביבה טבעית בעת העתיקה. במהלך הלימוד נפגוש מקרי מבחן מהארץ ומהעולם.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0253031-00 ד"ר רם בוכניק ג' 14:00-15:30
כשטיפת גשם אחת מעלה את הנחל על גדותיו – הקשר בין הגשם והנגר
חלקו הראשון של הקורס יתמקד באפיון הגשם בישראל ובבחינת אי הוודאות שלו וקביעת תקופות חזרה, כבסיס לקשר שבין הגשם לנגר העילי.
חלקו השני והמרכזי יעסוק בקשר שבין הגשם והנגר באגני ניקוז עירוניים ההולכים ונבנים בישראל. בשטחי העיר חלחול מי הגשם לתת הקרקע קטן ככל העיר מתפתחת. כתוצאה מכך גדל הנגר העילי, שוטף את הרחובות וגורם לנזקים ברכוש ואפילו בנפש. בקורס נתמקד בהשפעות התכנון העיר על הנגר כמנגנון התמודדות עם התופעה ונלמד כיצד בשנים האחרונות חלים שינוים משמעותיים בתפיסת הנגר ממטרד ולמשאב חיוני.
2 ש"ס / 2 נ"ז/ ש' / 60
א' 0253991-00-00 ד"הדס רייזר ג' 08:00-09:30
חידושים בחקלאות אקולוגית
במסגרת הקורס נלמד על המגמות הסביבתיות העיקריות בחקלאות המודרנית, נכיר את הבסיס האקולוגי של מגמות אלה ומה מניע אותן, ונבחן כיצד הן משתלבות הן בחקלאות האורגנית והן בחקלאות הקונבנציונאלית. בין היתר, נעסוק במאפיינים של השטח החקלאי כמערכת אקולוגית ואיך פרקטיקות חקלאיות יכולות להתבסס על מאפיינים אלה, למשל, באמצעות שיטות שונות של הדברה ביולוגית ומשולבת, של צמחי כיסוי ושל גידולים משולבים.
2 ש"ס / 2 נ"ז/ ש' / 60
א' 0253331-00-00 ד"ר אלון לוטן ג' 14:00-15:30
פתרונות מבוססי טבע – מערכות אקולוגיות בשירות האדם– קמפוס מחקרי
הקורס יכלול היכרות עם הגישה לפיה שיקום של מערכות אקולוגיות ושימוש בתהליכים אקולוגיים יכולים לפתור בעיות הנדסיות וחברתיות באופן יעיל, רב–תיפקודי ובר–קיימא. במסגרת הקורס נלמד על הרקע התיאורטי של הגישה ונפגוש במציאות דוגמאות ליישום שלה בהתמודדות עם בעיות של נגר, הצפות וסחיפת קרקע, אקלים עירוני חם, רעש ועוד, תוך הגדלה באספקה של שירותי מערכת אקולוגית.
2 ש"ס / 2 נ"ז/ ש' / 60
ב' 0253349-00 ד"ר אלון לוטן שלושה ימי סיור, חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס.
קמפוס מחקרי: ים המלח
השיפולים המזרחיים של הרי יהודה. בניגוד לנגב, מדבר יהודה איננו חלק מקו המדבריות העולמי של קו הרוחב °03 , אלא מדבר מקומי הנקרא "מדבר צל גשם". כלומר תנאי השטח הייחודיים לאזור הפכו אותו למדבר. רוב שטחו של המדבר מכוסה בסלעי קירטון רכים, שהם אטימים יחסית לחלחול ולפיכך תורמים לצחיחותו של האזור. אטימותו של הסלע גורמת לכך שמי הגשם נאספים בערוצים וגורמים לעתים לשיטפונות עזים בעת שיורדים גשמים רבים בהר חברון, ממזרח לקו פרשת המים הארצית. כסות הצומח במדבר יהודה דלה, הן מסיבות אקלימיות וקרקעיות, והן משום הרעייה הרבה. יחד עם זאת, במצוקי הנחלים שוררים תנאים של לחות יחסית, ומעיינות גדולים דוגמת עינות צוקים )עין פשח'ה(, עין גדי ומעיינות אחרים מאפשרים קיום של עולם צומח וחי עשיר. אזור בקעת ים המלח מקיים גם תעשייה מאסיבית של חקלאות ושל חציבת מינרלים, תיירות, מרכז מחקר ושמורות טבע המגנות על מינים אנדמיים ונדירים. קמפוס מדבר יהודה בא לסקור את מגוון ההיבטים שהוזכרו לעיל, ולהפגיש את המשתתפים עם נופי הטבע הבראשיתיים, לצד השפעות האדם, שמורות הטבע, מפעלי התעשייה, התיירות והחקלאות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ק' / 60
ב' 0253359-00 מר רמי זיתוני שלושה ימי סיור – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס.
חטיבת התמחות – אדם ומדינה : חברה, תרבות ומדינה.
מדינה אחת פעמיים ים: סוגיות פוליטיות וחברתיות בארץ ישראל
העבר של מדינת ישראל עמוס בצבעים אבל גם בכתמים. נפגוש פינות פחות נעימות לזכירה ונשער אילו ערכים נרמסו ומה אפשר לעשות עם משא ההיסטוריה. פליטות וביזה, שינויים חברתיים בצבא וגוונים שונים של התיישבות יעמדו במרכז קורס וירטואלי סוער. המטלות כוללות קבוצות דיון רועשות ומבחנים אמריקאים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 00254041-00 ד"ר אפרת קנטור קורס מתוקשב
אסלאם לאומיות ומשבר המודרניות
קורס זה עוסק בהופעתן של מדינות לאום במזרח התיכון, כתופעה מודרנית משברית, וצמיחתן של אלטרנטיביות רעיוניות לאלו של האסלאם הפוליטי. הדיון יבהיר את שורשי התיאוריה הפוליטית בחברות מוסלמיות, יתאר את צמיחת הלאומיות כתופעה מודרנית, יבהיר את הקשר שבין השפעות המערב על התהליך המשברי באזור, ויעמוד על הקשרים שבין תופעת הלאומיות, דת וצמיחת של תנועות דתיות לאומיות ופוסט לאומיות במרחב. נתמקד בסוגיות שונות ממספר מקרי מבחן ובהם: תורכיה, מצרים, ישראל והמרחב הפלסטיני ותופעת המדינה האסלאמית (דאע"ש). במהלך הקורס נבחן את הקשרים המורכבים שבין צמיחתן של מדינות לאום במזרח התיכון והופעתן של מסגרות אסלאמיות חדשות, המבקשות להחזיר את האסלאם כמרכיב מרכזי במרחב הציבורי והפרטי.; עלייתו של האסלאם הפוליטי והקשרים בינו לבין הפוליטיקה המזרח תיכונית והעולמית יעסיקו אותנו במסגרת מקרי המבחן השונים, והניסיון להבין תופעות עכשוויות כטרור מתאבדים, פונדמנטליזם ,הח'ליפותהאסלאמיתועוד
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0254071-00 פרופ' נמרוד לוז ג' 12:00-13:30
עירונים כחלוצים
"אנחנו החלוצים נבנה את תל אביב" כך אומר השיר. אכן, החלוצים ועובדי האדמה היו לוז החזון, אולם בנו בעיקר את תל אביב. במה חידשה ובמה שימרה ההתיישבות הציונית? מה תפקידן וכוחן של נשים במושבות הציוניות ? הקורס יאיר את פועלם של גרעינים אמוניים ויבחן את הקמתן של ערי פיתוח פריפריאליות. נכיר ערי בדואים בנגב ונאתר את שוליותם של כפרים דרוזים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0254230-00 ד"ר אפרת קנטור – קורס מתוקשב
נופי הקודש: הפולחן הדתי והלאומי בארץ ישראל בעת החדשה
הקורס מתמקד בסיפוריהם של כעשרה אתרים מקודשים בולטים בישראל – יהודיים, מוסלמיים ונוצריים – המשקפים את התהליכים המרתקים שהתחוללו בנוף הפיזי והאנושי בארץ ישראל במאות השנים האחרונות, ואת השינויים הדרמטיים שהתחוללו ביחסים שבין האוכלוסיות השונות המתגוררות בה, בעיקר משלהי התקופה העות'מאנית ועד לחמישים השנים הראשונות לקיומה של מדינת ישראל. באמצעות ההיכרות עם האתרים והנעשה בסביבתם, תיבחנה סוגיות עומק נוספות ובהן הקשר שבין דת, לאומיות ופוליטיקה; זהות עדתית וזהות דתית; זהות מקומית וזהות ארצית; והשינויים המתמידים המתחוללים בפולחנים הדתיים באשר הם.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0254361-00 ד"ר ראובן גפני ג' 08:00-09:30
ערים: תל אביב– יפו – קמפוס מחקרי
צמיחתה יוצאת הדופן של תל אביב מראשית המאה העשרים, כמרכז כלכלי ותרבותי–חילוני רב עוצמה, היא אחד הנושאים המרתקים בהיסטוריה המודרנית של ארץ ישראל. מטרת קמפוס עירוני זה היא בחינת התפתחותה ומעמדה של תל אביב במסגרת התנועה הציונית, היישוב היהודי בתקופת המנדט, במדינת ישראל מראשיתה ובעולם העכשווי העובר תהליכי גלובליזציה. במסגרת זו יידונו אופייה המוניציפאלי, תרבותה העירונית, הניגוד בינה לבין ירושלים כבירה פוליטית ודתית, והשפעתה על כל רובדי ומרכיבי החברה הישראלית בתחומים שונים: מפוליטיקה ארצית ועד תיאטרון וספורט. הקמפוס יתקיים במהלך שלושה ימים שמתוכם ייערך יום אחד במכללה, ויומיים רצופים בתל אביב: כולל לינה וסיור פאבים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0254209- ד"ר גיורא גודמן
3 ימי סיור (ראו לוח סיורים) – חובת השתתפות בשלושת ימי הקמפוס.
קורסים רגיונאליים
רגיונאלי – Studies of the Judean Shephelah
מטרת הקורס הינה להקנות כלים ללימוד על אזור השפלה מבחינה גיאוגרפית ונופית חי צומח וארכיאולוגית מתקופת הברזל ועד ימינו. הקורס יעסוק בשינויים בהרכבה הדמוגרפי לאורך התקופות והתפתחות האזור מבחינת גיאוגרפיה היסטורית. נדון גם במספר סוגיות–רוחב הרלוונטיות לתקופות ולתרבויות השונות כגון , יחסים בין קבוצות אתניות שונות, החלפת אוכלוסיות, השפעת הגיאולוגיה והסביבה על החברה, הכרות עם האתגרים המוצבים לפתחה היום.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0255301-00-00 ד"ר מיכאל אזבנד ג' 10:00-11:30
רגיונאלי כרמל
הקורס יעסוק בהיכרות רגיונלית של רכס הכרמל על שלל מרכיביו מן המסד הגיאוגרפי–פיסי עבור לביוטי והאנושי. במהלך הקורס ננתח את התפתחות המערכת הנופית של מפגש רכס הכרמל הגירני עם הים התיכון וכן נכיר גם את מישור חוף הכרמל. התפתחות גיאולוגית וביולוגית של הצומח והחי המקומי בד בבד עם בחינת יחסי האדם והנוף בחלוף התקופות הפרהיסטוריות וההיסטוריות. במהלך לימוד תולדות האדם באזור יושם דגש על הקשרים בין נתוניו הפיסיים והביוטיים של האזור לבין תופעות ההתיישבות תוך הסתייעות בממצא הארכיאולוגי.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0255191-00-00 ד"ר רם בוכניק ג' 12:00-13:30
רגיונאלי גליל מערבי
בקורס זה נתעמק בהבטים שונים של הגאוגרפיה הרגיונלית של הגליל המערבי ובשימוש במחוללי בינה מלאכותית בלימוד האזור. בהתבסס על הביקורת של יונס ואחרים על הצורך בגאוגרפיה רגיונלית חדשה נבחן את הגליל המערבי כמרחב מקומי מורכב המעוצב ברמות שונות של תהליכים חברתיים, כלכליים ופוליטיים. במסגרת זו נעסוק בהבטים פיסיים וסביבתיים, בהתפתחויות היסטוריות ייחודיות ונופי תרבות, בדפוסי התיישבות ופסיפס אתני–חברתי בעידן המודרני, בתפקידה של התיירות באזור ויכולתה לייצר דינמיקות חדשות, ובהקשר הגיאופוליטי של הסמיכות לגבול הלבנון והשלכותיה על האזור. נערער על התפיסה הקלסית והתיאורית של האזור כיחידה תחומה ולכידה ועל הקשרים הדטרמיניסטים בין הבטים פיזיים לאנושיים ובמקום זאת נתבונן באזור כמסגרת דינמית המושפעת מתהליכים ברמה המקומית, אזורית לאומית וגלובלית. הקורס ישלב הרצאות, סיורים ומצגות בהובלת סטודנטים. לפרויקטים הסופיים שלהם, הסטודנטים יבחרו נושא ספציפי הקשור לגיאוגרפיה האזורית של הגליל המערבי. במסגרת הקורס נלמד גם שימוש בכלי בינה מלאכותית (AI) למחקר אקדמי וכתיבת עבודות/מיצגים ויזואליים ולימוד אזור הגליל המערבי.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0255401-00 ד"ר שלי אן פלג ג' 10:00-11:30
שנה ג – סמינריונים
חטיבת התמחות – אדם ונוף: טבעה ונופיה של ארץ ישראל וחטיבת התמחות אדם ועבר.
יחסי גומלין אדם וסביבה
מטרת הסמינריון הינה רתימת כלי המחקר והידע שנצבר בידי הסטודנטים במהלך שנות לימודיהם לגיבוש עבודת מחקר עצמית בנושאים שונים הקשורים ביחסי הגומלין שבין האדם לסביבתו החל מהעת העתיקה ועד ימינו. המחקר הסביבתי עוסק ביחסים ההדדיים בין התרבויות האנושיות לסביבתן. ומתמקד בהשפעת האדם על מרכיביה הביוטיים והא–ביוטיים של סביבתו. החל מראשית הקיום האנושי, תרמה הסביבה לעיצוב ההתפתחות האנושית, אולם בחלוף השנים הפכו אוכלוסיות אנושיות לגורם מרכזי המשפיע על הסביבה ומשאביה. בתקופות הפרהיסטוריות השפיעו פעילות ליקוט, צייד או דייג על הסביבה. אולם המעבר לחקלאות ולמרעה הוביל להגברת הלחץ על הסביבה, תוך שינויים מהותיים באורחות החיים ובגדלי האוכלוסיות האנושיות.
נושאים סביבתיים אלו דורשים מחקר רב תחומי מקיף תוך שימוש במתודולוגיות וכלי המחקר הארכיאולוגי, המדעי וההיסטורי. מעבר להנחיה של המרצה ולהדגשת הכלים המסייעים לחוקר בעת כתיבת מדעית, יוצגו לדיון לאורך הקורס סוגיות נבחרות, שיסייעו לסטודנטים בעת בחירת הנושא בו יעמיקו חקר ולימוד ובו יגישו את עבודת המחקר שלהם.
4 ש"ס /6 נ"ז / ס' / 65
ש' 0253326-00 ד"ר רם בוכניק ג' 16:00-17:30
חטיבת התמחות – אדם ומדינה – ואדם ועבר דגמי התיישבות עירונית וחקלאית בארץ ישראל
הקורסיעקובאחרהתפתחותםשלמגווןדגמיההתיישבות – העירוניים והכפריים – בארץ ישראל בעת החדשה, למן המחצית הראשונה של המאה ה-19, ועד למחצית השנייה של המאה ה-20. זאת, תוך התמקדות בעיקר בהתיישבות היהודית הארץ–ישראלית, ובדגמים החדשים שיצרה, אך תוך התייחסות גם לדגמים מסורתיים ומשתנים המאפיינים את החברה הלא יהודית, ואת השינויים שהתחוללו בהם לאורך השנים.
בין הדגמים היישוביים שבהם יעסוק הקורס: החיים בערים הוותיקות; צמיחת ערי הנמל המעורבות; המושבה החקלאית והמושבה הטמפלרית; ההתישבות השיתופית לגווניה; הכפר הערבי המסורתי; ההתיישבות הבדווית הנוודית והעירונית; היישוב הקהילתי; ערי הפיתוח, הערים החדשות והערים הערביות
4 ש"ס / 6 נ"ז / ס' / 65
ש' 0254346-00 ד"ר ראובן גפני ג' 18:00-19:30
חטיבת לימודים רב תחומיים – תשפ"ה
לימודי ישראל – תקצירי קורסים
חטיבת לימודי ישראל – קורסים שיתקיימו בשנת הלימודים תשפ,ה
|
0296021-00
|
משטרמדינתישראל
|
הרצאה
|
2
|
2
|
0296251-00
|
הידברותושותפותביןקהילותערביותויהודיותבישראל
|
הרצאה
|
2
|
2
|
0296181-00
|
החקלאותבמדינתישראל
|
הרצאה
|
2
|
2
|
0296072-00
|
הנצרותבנוףהארץ
|
הרצאה
|
2
|
|
משטר מדינת ישראל
הקורס יעניק לסטודנטים ידע בסיסי באשר להיבטים השונים של בניית ועיצוב המשטר הפוליטי בישראל. במהלך הקורס נדון בנושאים מגוונים בפוליטיקה הישראלית, מבין הנושאים שנדון בהם במהלך הקורס ראוי לציין: הפוליטיקה וההיסטוריה של מוסדות השלטון בישראל, שסעים ומוקדי מתח חברתיים, דת ומדינה, המוסדות הפוליטיים בישראל (בחירות, מפלגות, בית המשפט העליון). במהלך הקורס יקבלו הסטודנטים סקירה עובדתית של ההיסטוריה של הפוליטיקה בישראל, תוך כדי ניתוח של התהליכים הפוליטיים ולמידת המשמעות שלהם.
1 ש"ש / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 296021-00 ד"ר יואב קפשוק מקוון
הידברות ושותפות בין קהילות עקביות ויהודיות
במהלך יותר ממאה שנים של הימשכות הסכסוך הישראלי–פלסטיני, התפתחו והתעצמו יחסי עוינות בין הקהילות היהודיות והערביות בישראל. הסיבות להתפתחות יחסים מסוכסכים בין קבוצות חברתיות בכלל, ובין היהודים לערבים בפרט, נובעות מהיבטים פוליטיים סוציולוגיים ופסיכולוגיים כגון דמוניזציה של האחר, דעות קדומות, הבניית זכרון היסטורי, וחסמים אחרים ליצירת הידברות והתפייסות. בחלק הראשון של הקורס נדון בסוגיות פסיכולוגיות–חברתיות–פוליטיות מרכזיות שמסבירות איך מתפתחים ומתעצמים סכסוכים בין קבוצות או קהילות, תוך דגש על היחסים בין יהודים לערבים, כגון סטריאוטיפים, זהות קולקטיבית, שיח פוליטי של הפחדה, זכרון היסטורי ועוד. בחלק השני נכיר ונדון בגישות ומנגנונים אפשריים ליצירת הידברות ושותפות בין קהילות מסוכסכות כגון התפייסות ברמת המנהיגים והתפייסות מהחברה האזרחית, גישה טרנספורמטיבית לניהול קונפליקטים, גישה נרטיבית לגישור ועבודה בין–קבוצתית, פרספקטיבות של דיאלוג, ותפיסות של אזרחות משותפת (shared citizenship) וחיים משותפים (shared living), דוגמת פרוייקט 'תקווה ישראלית'. נלמד גם מושגים הנוגעים לשותפות כגון הבנייה משותפת, פעולה משותפת, ייצור משמעות משותף, שינוי אדפטיבי ועוד.
1 ש"ש / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 296251-00 ד"ר יואב קפשוק מקוון
הנצרות בנוף הארץ
מטרת הקורס לעמוד על התהליך המורכב של צמיחת הנצרות מקהילת מאמינים קטנה בירושלים דרך התגבשותן של קהילות מאמינים ברחבי העולם הסורי–יווני–רומי המתחבטות בשאלות של זהות אל ארגון עולמי ממוסד ומאורגן בראשית המאה הרביעית, ארגון שהופך במהירות רבה לדת עולמית שלטת. לאחר שנניח את היסודות להבנת התהליך הזה, נעבור לעשוק במופעיה של הדת הזאת במרחב הארץ–ישראלי ומעקב אחר הפיכתה של ארץ–ישראל לארץ הקדושה.
1 ש"ש / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 296072-00 פרופ' יעקב אשכנזי ג' 14:00-15:30
החקלאות במדינת ישראל
מטרת קורס זה היא לדון בחקלאות הישראלית ובמקומה ובמעמדה משלהי התקופה העות'מנית ועד ימים אלה. במרכזם המעבר מחברה מסורתית שעיקר פרנסתה בחקלאות, לחברה מתועשת ועירונית אשר בה נדמה שגם השטחים החקלאיים, וגם מעמדם של העוסקים בה, הולכים ומצטמצמים. במסגרת רחבה זו יעלו לדיון גם נושאים הנוגעים בהשפעת החקלאות על ערכי טבע והסביבה האקולוגית, וכן בהשפעת תופעת המדבור בדורנו על החקלאות עצמה.
1 ש"ש / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 296181-00 פרופ גיורא גודמן מקוון
חטיבת חדשנות, יזמות וניהול
חטיבת החדשנות, היזמות והניהול הינה חטיבת לימודים חדשה, שפותחה בפקולטה למדעי החברה והרוח מתוך מטרה לשלב בין תכניות הלימודים השונות לבין הכנת הסטודנטים לעולם התעסוקה של המחר. החטיבה מופעלת במשותף בידי מספר מחלקות בפקולטה, מתוך ההבנה שתכניה מהווים צומת חשובה ורלוונטית במיוחד בין מספר דיסציפלינות מחקריות, וכוללת תכנים אטרקטיביים במיוחד לסטודנטים המבקשים לפלס את דרכם הראשונית בשוק התעסוקה העדכני.
מבחינה אקדמית, חלק מקורסי החטיבה הם קורסי יסוד, שמטרתם יצירת היכרותבסיסית של הסטודנטים עם סביבתה הכלכלית והארגונית העכשווית של מדינת ישראל. הקורסים המתקדמים יותר בחטיבה מעניקים לסטודנטים כלים הנחוצים להם להשתלבות במגוון תפקידים ועמדות בשוק התעסוקה, בין אם כשכירים ובין אם כעצמאיים. זאת, תוך התייחסות לסוגיות של כלכלה, ניהול, שיווק דיגיטלי, ניהול מדיות חדשות ועוד.