ימים אלו של התמודדות אישית ולאומית עם וירוס הקורונה מציבים אותנו בפני אתגר. תקופה זו עלולה לגרום ללחץ נפשי שמרכיביו העיקריים הם חוסר ודאות וחוסר אונים.
חוסר ודאות עלול ליצור עיסוק בתרחישים מאיימים, חששות ותחושות איבוד שליטה.
על כן, ישנה חשיבות רבה לשמירה על בריאות פיזית ונפשית על ידי הקפדה על שגרה בריאה, תזונה מזינה, פעילות גופנית ופעילות רגיעה, העשרה עצמית בידע חדש ובפעילויות המסבות הנאה ורווחה. על ידי כך נפחית סטרס ונגביר את תחושת הרוגע והשמחה ובכך נחזק את המערכת החיסונית.
קיימות דרכים שונות שמעודדות חוויות של שליטה ומסוגלות:
- עדכון מגורמים מוסמכים ורשמיים- הקפידו על קבלת מידע מהימן, בתדירות סבירה, ולגבי ההערכות המעשית המתבקשת. הקפידו להישמע להוראות המתעדכנות באתר משרד הבריאות:
- התמקדות בשגרה- לשם שמירה על האיזון בין ידיעה והישמעות להנחיות לבין קיום אורח חיים ושגרה שלווה ואפקטיבית עלינו: לצמצם חשיפה מוגזמת ו/או ממושכת לערוצי החדשות לעיסוק בנושא וירוס הקורונה, ועם זאת, להפיג את החששות והמחשבות על עתיד לא ברור ואף מאיים על ידי התמקדות במרכיבי שגרת חיים פעילה וחיונית בהווה.
- שיתוף – כדאי לשתף את האנשים הקרובים אליכם במחשבות, רגשות וחששות אם ישנן.
- טכניקות הרגעה- הרבו בפעילויות שמרגיעות ומסבות הנאה: פעילות גופנית, תחביבים, מפגשים חברתיים חיוביים, יצירה ותחביבים ועוד.
- תמיכה וסיוע- הקדישו תשומת לב לעצמכם ולסובבים אתכם, במידה ומתקיים קושי להתמודד עם המצב כדאי לפנות לעזרה.
תגובות רגשיות עוצמתיות הן נורמליות בתגובה למצב של משבר או לחץ משמעותי. באופן כללי הן נוטות להתפוגג לאחר כמה שבועות. בשלב זה מצופה שיבה לפעילות שגרתית ותקינה. במידה והתגובות הרגשיות נמשכות מעבר לשבועיים או מחמירות, פוגעות באופן משמעותי ביכולכם ו/או ביכולת הסובבים אתכם, צריך לשקול פנייה לעזרה מקצועית.
סטודנט שחש במצוקה רגשית משמעותית וזקוק לסיוע, או חושש שאחד מחבריו זקוק לסיוע ומתבייש לפנות, מוזמן לפנות לטלפון שפתחנו לצורך זה במספר 050-5781509 לסיגל מלכה עו"סית המכללה. המענה יינתן בימים א'-ד' בשעות העבודה.
מעבר לכך, ובמקרי חירום ריכזנו כמה מענים לתמיכה וסיוע רגשי על רקע וירוס הקורונה:
- סה"ר- סיוע והקשבה ברשת, מפעילים קו צ'אט בעת מצוקה נפשית ונותנים מענה למצוקות וחרדות על רקע משבר הקורונה: ניתן להכנס לצ'אט באתרorg.il. , בימים א'-ה' בשעות 16:00-00:00, שבת: 21:00-00:00.
- ער"ן– קו סיוע לחרדות בעקבות נגיף הקורונה בטלפון: 1201 שלוחה 6 או בצ'אט באתר: לחץ כאן.
- אלה- קו חם לסיוע נפשי עבור אנשים הנמצאים בבידוד ביתי בעקבות הקורונה. הבידוד כתוצאה מהחשש למחלה עלול להגביר מצוקה רגשית אישית או משפחתית ולהעלות את רמת החרדה ככל שהשהייה בבידוד נמשכת. עמותת "אלה" מפעילה קו חם לשיחת הרגעה ועזרה ראשונה למצוקה נפשית: 050-9949244 בכל יום בין השעות 12:00-20:00.
- חמ"ל "לב אחד"- רשת של מתנדבים בכל הארץ שמטרתה לסייע לצרכים של השוהים בבידוד, מקניות ואוכל ועד הסעת הילדים וכו': 02-6762044. ניתן גם לפנות בטופס בקישור: לחץ כאן.
- מרכז משאבים– מפעילים קו סיוע בהתמודדות עם לחץ וחרדה בעקבות הקורונה בטלפון או בוואטסאפ: 054-3844015.
- סולידריות ישראלית- ארגון שמסייע בעזרת מתנדבים לכל הצרכים שעולים עקב בידוד או עקב המשבר. לפנייה: לחץ כאן.
- מוקד קול הבריאות של משרד הבריאות 5400* בשעות 8:00-23:00.
- תמיכה נפשית טלפונית בתקופת הקורונה על ידי קופות החולים (יש לעקוב, כרגע השירות יופעל עד ה 31.12.2020): כל אדם יכול לפנות ולקבל עד 3 מפגשים טלפוניים אישיים, עם מטפל בריאות נפש. בשיחות תינתן תמיכה נפשית וכלים להתמודדות עם החששות, אי הוודאות והלחץ, על רקע מגפת הקורונה.
- קופת חולים מכבי– 3028* או בטופס פנייה מקוון בקישור המצורף
- קופת חולים מאוחדת -3833* או בטופס פנייה מקוון בקישור המצורף
- קופת חולים לאומית- קבלת השירות ניתן לפנות לאחד מהספקים הבאים:
- עמך02-6335209 או leumit@amcha.org ולהשאיר הודעה, שם, ת.ז. וטלפון ליצירת קשר.
- בית חם – 073-2800539 בימים א-ה, 08:00-19:00, או בהשארת הודעה, שם, ת.ז. וטלפון ליצירת קשר.
- תפארת בית חם – לדוברי השפה הערבית: – 04-6111891 בימים א-ה, ויום שבת, 08:00-17:00, או בהשארת הודעה שם, ת.ז. וטלפון ליצירת קשר).
- שירותי בריאות כללית– 2708* המוקד פעיל בימי חול בשעות 7:00 עד 20:00 וביום שישי בשעות 7:00 עד 13:00.
טיפים נוספים: