גיאוגרפיה של תיירות

  • שם הקורס: גיאוגרפיה של תיירות
  • קוד הקורס: 221091
  • שם המרצה: ד"ר הילה צבן
  • היקף: 2 ש"ס

תיאור הקורס:
תיירות היא תופעה המבוססת על תנועה בין מרחבים של גיאוגרפיה פיזית ואנושית. הקורס ידגיש את ההיבטים המרחביים של תופעת התיירות וידון בנושאים כגון: המרחב התיירותי והגדרותיו השונות, מרחבי המוצא והיעד, התפתחות המרחב התיירותי, גיאוגרפיה של יעדי תיירות בעולם ומשאבי תיירות. הקורס ישלב הבנה תיאורטית של תופעות תיירותיותמרחביות עם דוגמאות מתעשיית התיירות בישראל ובעולם.

תוצרי למידה:
בסוף הקורס הסטודנטים:

  • יבינו את התיירות כתופעה גיאוגרפית
  • יכירו מודלים מרכזיים בתיירות המסייעים בניתוח ביקורתי של פיתוח תיירותי
  • יפתחו חשיבה ביקורתית על עולם התיירות
  • יתנסו בקריאת חומרים אקדמיים באנגלית
  • יתנסו בכתיבה אקדמית

פירוט נושאי הקורס:

מספר שיעור

נושא השיעור

פירוט / תת נושאים / הערות

פרטי קריאת חובה

בהתאם לרשימה הביבליוגרפית

1

18.10

תיירותכתופעהגיאוגרפית

מבוא, מושגים

2

25.10

שיעור מבוטל כי המרצה בחו"ל. ההשלמה תינתן במפגשי זום לקראת העבודות.

3

1.11

תיירותכתופעהגיאוגרפית

מושגים מרכזיים: גיאוגרפיה, תיירות, מיקום יחסי, נגישות, רמות מרחביות

4

8.11

מרחב המוצא התיירותי

שלבי לפני, במהלך ואחרי הנסיעה, טיפולוגיה של תיירים, מוטיבציות תיירותיות

5

15.11

מרחב המוצא התיירותי

מאפיינים כלכליים, סוציודמוגרפיים, פוליטיים, תחבורתיים ותיירותיים של מרחב המוצא התיירותי, תיירות של דור הZ

Study on Generation Z Travellers Report (חובה)

רביעי 15.11 בין 16:00-16:30 שיעור פנים אל פנים לקראת עבודה מס' 1 (כיתה 6205)

21.11 הגשת עבודה מס' 1 (אישית)

6

22.11

מרחב היעד התיירותי

סוגי תיירות, אטרקציות תיירותיות, מערך התיירות, תיירותיתר

7

29.11

מרחב היעד התיירותי

מדד הTTDI

World Economic Forum 2021 (חובה)

8

6.12

התפתחות המרחב התיירותי

מודל TALC מחזור חיי היעד התיירותי (באטלר)

9

13.12

התפתחות המרחב התיירותי

הביקורת על מודל TALC, עדכוןהמודל

רביעי 13.12 בין 16:00-16:30 שיעור פנים אל פנים לקראת עבודה מס' 2 (כיתה 6205)

19.12 הגשת עבודה מס' 2 (בזוגות/לבד)

10

20.12

גיאוגרפיה פיזית של תיירות

משאבי תיירות פיזיים והשפעות שינויי האקלים: אקלים, מים וחוף, טבע ונוף, מגוון ביולוגי

11

27.12

גיאוגרפיה פיזית של תיירות

שינויי אקלים

UNWTO report on climate change and tourism (חובה)

פודקאסט "הצילו" פרק 2 ופרק 3

12

3.1

גיאוגרפיה אנושית של תיירות

משאבי תיירות אנושיים: תרבות, אותנטיות

13

10.1

גיאוגרפיה אנושית של תיירות

גיאוגרפיה עירונית, גיאוגרפיה כפרית ותיירות. היבטים של פוליטיקה, סכסוך וטרור בתיירות

רביעי 10.1 בין 16:00-16:30 שיעור פנים אל פנים לקראת עבודה מס' 3 (כיתה 6205)

22.1 הגשת עבודה מס' 3 (אישית)

דרישות הקורס:

  • השתתפות פעילה ונוכחות מלאה בשעורים
  • מותר להיעדר עד שלוש פעמים מכל סיבה שהיא (כולל מחלה). היעדרות רביעית תגרור הרחקה מהקורס.
  • במידה שיהיו שיעורים מקוונים חובה לפתוח מצלמות. אי פתיחת מצלמה תיחשב כחיסור.
  • מדיניות איחורים: יש להגיע לשיעורים בזמן, בשעה העגולה. כניסת מאחרים תותר רק 15 דקות מאוחר יותר במרוכז. מי שיגיעו לאחר מכן לא יוכלו להיכנס לשיעור! כל איחור מעבר לזה או יציאה מוקדמת מהשיעור יש לצאם עם המרצה.
  • חובת הגשה של שלוש עבודות, כל אחת 30% מהציון הסופי (הנחיות מפורטות בקובץ נפרד במודל).

הרכב הציון:
3 עבודות להגשה – 30% כל אחת וסך הכל 90% מהציון
השתתפות פעילה בשיעורים – 10%

פנייה אל המרצה:
יש לפנות אליי אך ורק באימייל ולא בטלפון! hilazaban@gmail.com
אשתדל להיות זמינה ולענות מהר על אימיילים, אך קחו בחשבון שלא תקבלו מענה בשעות הערב/לילה, בסופי שבוע ובחגים.

כללים לכתיבת אימיילים:

  • על האימייל להיכתב בצורה מכבדת וברורה. יש לציין את שמכם המלא (שם פרטי ומשפחה) ואת שם הקורס.
  • כתיבה ענייניתיש להקפיד על כתיבה עניינית, כיוון שזו תסייע לגייס את תשומת לב המרצה ולמקד אותה במהות הפנייה ובנושאים החשובים לך.
  • פנייה רשמיתיש לזכור כי מדובר בפנייה רשמית, למרות השימוש במדיום האלקטרוני, לכן ראוי לשמור על אותה רמת התבטאות המתאימה למכתב רגיל או פגישה במשרד המרצה.
  • עניין חדשיש לפנות בעניין חדש בלבד, תוך הימנעות מחזרה על נושאים שהמרצה כבר הבהירה בעבר (נאמר בכיתה, נכתב באתר הקורס, פורסם בסילבוס וכדומה).
  • שפה תקנית: יש להשתדל לכתוב בשפה תקנית. אין צורך בעריכה לשונית, אך שימוש בסימני פיסוק, מילות קישור וכתיבת משפטים שלמים יקלו על המרצה את קריאת ההודעה.
  • שורת נושא: יש לנסח בשורת הכותרת את "נושא" האימייל, שיבהיר למרצה במה עוסקת ההודעה ועד כמה הטיפול בה דחוף.
  • קריאה נוספת: בסיום הכתיבה, הקפידו לחזור ולקרוא את ההודעה, כדי לוודא שההודעה מנוסחת בצורה מספיק ברורה, כך שגם אדם זר יוכל להבין את כוונתכם, שכן לעיתים המרצה אינה מכירה באופן אישי את כל הסטודנטים הלומדים אצלה.

ביבליוגרפיה

קריאת חובה:

European Travel Commission (2020). Study on Generation Z Travellers. Available at: https://etc-corporate.org/reports/study-on-generation-z-travellers/

World Economic Forum (2021). The Travel & Tourism Development Index: Rebuilding for a Sustainable and Resilient Future. Pp. 4-19. Available at: https://www.weforum.org/reports/travel-and-tourism-development-index-2021/

בנוסף, בחנו את מרכיבי הדירוג השונים של ישראל במדד: https://www.weforum.org/reports/travel-and-tourism-development-index-2021/explore-the-data. הקליקו על Economy profiles ואז תחת select an economy בחרו את Israel.

UNWTO (2008). Climate Change and Tourism – Responding to Global Challenges. Madrid, Spain. Chapter 6: Executive Summary, pp. 25-32. Available on: http://sdt.unwto.org/sites/all/files/docpdf/climate2008.pdf

קריאת רשות:

פז, ש. וקידר, א. (2007). שינויי אקלים: השלכות חזויות ותופעות נצפות. אוניברסיטת חיפה: קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה.

Boniface, B., Cooper, C. and Cooper, R. (2016). Worldwide Destinations: The Geography of Travel and Tourism. London: Routledge.

Budeanu, A., Miller, G., Moscardo, G., & Ooi, C. S. (2016). Sustainable tourism, progress, challenges and opportunities: An introduction. Journal of Cleaner Production, 111(B): 285–294.

Butler, R.W. (1980). The concept of a tourist area cycle of evolution: Implications for management of resources. Canadian Geographer, 24(1): 5-12.

Hall, C.M. and Page, S.J. (2014). The Geography of Tourism and Recreation: Environment, Place and Space. London: Routledge.

Nelson, V. (2021). An Introduction to the Geography of Tourism, third edition. Lanham, MD: Rowman & Littlefield

מתעניינים/ות בלימודים באקדמית כנרת?

מלאו את פרטיכם/ן ויועץ לימודים יחזור אליכם בהקדם!