מתעניינים/ות בלימודים במכללה האקדמית כנרת?
החל משנת הלימוד תשפ"ד לא תתאפשר הרשמה לתואר ראשון במדעי ההתנהגות
המחלקה למדעי ההתנהגות
ראש המחלקה
ד"ר ארדי זיו
חברי סגל במחלקה
פרופ' רולידר עמוס, ד"ר גליה ריקי, ד"ר מנביץ אלכסנדר, ד"ר סלע טל, ד"ר עסל-זריק שועאע
חברי סגל במכללה
פרופ' לוז נמרוד, ד"ר אלחדף אליען, ד"ר לוי יפעת, ד"ר צבן הילה
מורים מן החוץ
ד"ר זועבי תגריד, גב' בהט קרן, גב' צור זהר,
מרכזת המחלקה
גב' עידו הגר
טל': 04-6653803
פקס: 077-5653724
שעות קבלה: ימים א'-ה' 13:30-15:00, 09:30-12:00
Email: hagar@kinneret.ac.il
מיקום המחלקה: בניין בית הספר להנדסה ע"ש אחי רכוב, קומה שלישית.
מטרת הלימודים – B.A במדעי ההתנהגות
תכנית הלימודים משלבת את תחומי הפסיכולוגיה וסוציולוגיה-אנתרופולוגיה מתוך תפיסה כי הבנת תהליכי התנהגות אנושיים מחייבת התייחסות למרכיבים פנים אישיים וחברתיים כאחד.
הלימודים במחלקה למדעי ההתנהגות יקנו לבוגרים תואר אקדמי איכותי אשר יאפשר המשך לימודים לתארים אקדמיים מתקדמים בפסיכולוגיה ובתחומים אחרים באוניברסיטאות ובמכללות בארץ ובעולם, וכן הכשרה מקצועית מעשית ומקיפה.
מדעי ההתנהגות תופסים כיום מקום מרכזי בעולם האקדמי והתעסוקתי על בסיס ההכרה כי הם מהווים חלק מתהליכים מרכזיים חשובים בכל תחומי החיים כמו מערך בריאות הנפש, חברות היי-טק, ייעוץ תעסוקתי וארגוני, ומערכת הבריאות.
ייחודיות התוכנית היא בהכללת קורסים תוכניים עדכניים בתחום מדעי ההתנהגות מתוך שיקולים אקדמיים ושיקולים של השתלבות תעסוקתית והמשך לימודים לתארים מתקדמים כמו פסיכולוגיה, מנהל עסקים ופסיכותרפיה או בחוגי לימוד ייחודיים כמו: משאבי אנוש, לימודי מגדר, ייעוץ ופיתוח ארגוני, טיפול באומניות, יעוץ מתודולוגי וסטטיסטי, ניהול פרויקטים חברתיים ורפואיים, טיפול באומנויות ועוד.
מבנה תכנית הלימודים
התכנית בנויה מ-120 נקודות זכות (נ"ז), התכנית כוללת: קורסי חובה מתודולוגיים ולא מתודולוגיים, קורסי בחירה כלליים, סמינריונים והתנסות מעשית.
*במהלך הלימודים ובכפוף לשיקול דעת המחלקה אחד מקורסי הליבה יילמד בשפה האנגלית.
דגשים חשובים
על הסטודנט להגיע לרמת "פטור" באנגלית עד סוף שנה ב'. במידה ולא עמד בדרישה זו ילמד בשנה ג' אנגלית בלבד, עד להגעה לרמת פטור, לאחר מכן יוכל להמשיך את לימודיו במחלקה.
בנוסף, תנאי מעבר משנה לשנה הוא עמידה בציון ממוצע של 65. קבלת התואר בסיומן של שלוש שנים מותנית בציון ממוצע העומד על לא פחות מ- 65 . בממוצע נמוך מזה לא ניתן יהיה לקבל את התואר.
קורסי הכשרה וקורסי תוכן בשפה האנגלית
על כל הסטודנטים ללמוד במהלך לימודיהם לתואר הראשון לפחות שני קורסים בשפה האנגלית. בדרישה זו יכולים להיכלל: קורסי הכשרה ללמידת השפה במסגרת היחידה לאנגלית (בהתאם לרמת הסיווג באנגלית של הסטודנט בתחילת לימודיו) ו/או קורסי תוכן אקדמיים הנלמדים באנגלית והנכללים בתכנית הלימודים הרגילה של הסטודנט.
קורסי תוכן אשר יינתנו בשפה האנגלית יזכו בנ"ז לתואר.
דירוג רמות האנגלית ההתחלתיות והיקף קורסי התוכן הנדרשים בשפה האנגלית לפי רמת האנגלית ההתחלתית:
אנגלית טרום בסיסי א'
אנגלית טרום בסיסי ב'
אנגלית בסיסי
אנגלית מתקדמים א'
כל הנ"ל פוטרים את הסטודנט.ית מלימוד קורסי תוכן בשפה האנגלית.
אנגלית מתקדמים ב' – על הסטודנט.ית ללמוד קורס תוכן אחד בהיקף של 2 נ"ז בשפה האנגלית
פטור באנגלית – על הסטודנט.ית ללמוד שני קורסי תוכן בהיקף של 4 נ"ז בשפה האנגלית
תכנית הלימודים לתואר במדעי ההתנהגות BA in Behavioral Sciences למתחילים לימודיהם בתשפ"ג
שנה א' |
||||
קוד קורס | שם הקורס | ש"ס הרצאה | ש"ס תרגיל | נ"ז |
241011 | מבוא לפסיכולוגיה א' | 2 | 1 | 3 |
241031 | מבוא לפסיכולוגיה ב' | 2 | 1 | 3 |
271031 | מבוא לסטטיסטיקה א' | 2 | 1 | 3 |
271041 | מבוא לסטטיסטיקה ב' | 2 | 1 | 3 |
241151 | יסודות ביולוגיים של ההתנהגות א' | 2 | 1 | 3 |
241171 | יסודות ביולוגיים של ההתנהגות ב' | 2 | 1 | 3 |
241051 | מבוא לסוציולוגיה א' | 2 | 1 | 3 |
241071 | מבוא לסוציולוגיה ב' | 2 | 1 | 3 |
241251 | עקרונות יסוד בניתוח התנהגות | 4 | 1 | 4 |
241131 | פסיכולוגיה התפתחותית א' | 2 | 2 | |
241141 | פסיכולוגיה התפתחותית ב' | 2 | 2 | |
241191 | מבוא לאנתרופולוגיה א' | 2 | 1 | 3 |
241211 | מבוא לאנתרופולוגיה ב' | 2 | 1 | 3 |
271021 | קריאה וכתיבה אקדמית | 2 | 2 | |
271011 | יישומי מחשב | 2 | 2 | |
סה"כ שנה א' | 32 | 11 | 42 | |
שנה ב' |
||||
קוד קורס | שם הקורס | ש"ס הרצאה | ש"ס תרגיל | נ"ז |
242011 | שיטות מחקר כמותיות א' | 2 | 1 | 3 |
242031 | שיטות מחקר כמותיות ב' | 2 | 1 | 3 |
242051 | שיטות מחקר איכותניות א' | 2 | 1 | 3 |
242061 | שיטות מחקר איכותניות ב' | 2 | 1 | 3 |
242171 | SPSS | 2 | 2 | |
242151 | פסיכולוגיה קוגניטיבית א' | 2 | 2 | |
242161 | פסיכולוגיה קוגניטיבית ב' | 2 | 2 | |
242091 | תאוריות באישיות א' | 2 | 2 | |
242101 | תאוריות באישיות ב' | 2 | 2 | |
242131 | החברה הישראלית א' | 2 | 2 | |
242141 | החברה הישראלית ב' | 2 | 2 | |
242111 | פסיכולוגיה חברתית א' | 2 | 2 | |
242121 | פסיכולוגיה חברתית ב' | 2 | 2 | |
פרו סמינר | 2 | 2 | ||
סדנא | 2 | 2 | ||
קורסי בחירה | 4 | 4 | ||
קורסים כלליים | 2 | 2 | ||
סה"כ שנה ב' | 36 | 4 | 40 | |
שנה ג' |
||||
קוד קורס | שם הקורס | ש"ס הרצאה | ש"ס תרגיל | נ"ז |
243011 | התנהגות ארגונית א' | 2 | 2 | |
243021 | התנהגות ארגונית ב' | 2 | 2 | |
243031 | פסיכולוגיה אבנורמלית א' | 2 | 2 | |
243041 | פסיכולוגיה אבנורמלית ב' | 2 | 2 | |
243951 | נוירופסיכולוגיה | 2 | 2 | |
243121 | פסיכופתולוגיה התפתחותית | 2 | 2 | |
243111 | פסיכו-גרונטולוגיה קלינית | 2 | 2 | |
סמינר עיוני | 2 | 6 | ||
סמינר מחקרי | 2 | 6 | ||
קורסים כלליים | 6 | 6 | ||
קורסי בחירה | 6 | 6 | ||
סה"כ שנה ג' | 30 | 38 | ||
סה"כ לתואר | 98 | 15 | 120 | |
קורסי בחירה בתכנית הלימודים |
||||
שם הקורס | ש"ס הרצאה | ש"ס תרגיל | נ"ז | |
נוירוביולוגיה של הזיכרון | 2 | 2 | ||
מוח והתנהגות | 2 | 2 | ||
התנסות מעשית | 4 | 4 | ||
פרקים נבחרים בנוירופסיכולוגיה קלינית | 2 | 2 | ||
הערכה פסיכולוגית | 2 | 2 | ||
התפתחות שפה, דיבור ותקשורת בילדות | 2 | 2 | ||
"מעמקי נפש"- מבוא לתאוריות פסיכודינמיות | 2 | 2 | ||
פסיכולוגיה חיובית | 2 | 2 | ||
סוגיות בפסיכולוגיה שיקומית | 2 | 2 |
*** ייתכנו שינויים בקורסי הבחירה
קורסי חובה- שנה ג'
התנהגות ארגונית א+ב
הקורס יעסוק במגוון נושאים תיאורטיים ויישומיים ברמת המאקרו והמיקרו בארגונים, החל מסקירה היסטורית של תחום הארגונים ושל התיאוריות הקלאסיות והמודרניות בתורת הארגון, דרך נושאים מרכזיים בהבנת התופעה הארגונית ביניהם מבנה ארגוני, מדרג סמכויות, בידול וכילול, מרכוז וביזור, הארגון והסביבה, ולבסוף יעסוק במישור התרבותי בארגון. במסגרת רמת הפרט נעסוק ביסודות להתנהגות הפרט, הנעת עובדים, תהליכי תפיסה וקבלת החלטות והיבטים רגשיים בארגונים. במסגרת רמת הקבוצה, ילמדו היסודות בהתנהגות קבוצתית ותהליכי מנהיגות. הקורס יקנה ידע, הבנה וכלים לניתוח אירועים ארגוניים.
4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 60
א' 243011 ד"ר ריקי גליה א' 08:00-09:30
ב' 243021 ד"ר ריקי גליה א' 10:00-11:30
פסיכולוגיה אבנורמאלית א+ב
מטרת הקורס לערוך לסטודנט הכרות ראשונית עם מאפייני הפסיכופתולוגיה הנפשית ועם קבוצת ההפרעות המרכזיות. הקורס יתמקד במאפייניהן של ההפרעות הנפשיות, הסיבות והתהליכים שבבסיסן, הדינאמיקה המפעילה אותן, ודרכי הטיפול השונות המיושמות.
4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 60
א' 243031 ד"ר יפעת לוי א' 10:00-11:30
ב' 243041 ד"ר יפעת לוי ג' 10:00-11:30
נוירופסיכולוגיה
מטרת הקורס הינה הקניית מושגי יסוד אודות הקשר שבין מח לבין תפקוד קוגניטיבי, שייבחן מנקודת המבט של חקר ההפרעות הנוירופסיכולוגיות. נושאים עיקריים שידונו בקורס הינם עקרונות הארגון של המח, התמחות המיספריאלית, פלסטיות והפרעות נוירופסיכולוגיות בתחום התפיסה, המודעות, התפקודים הניהוליים, הזיכרון והשפה. כמו כן, יינתן דגש מיוחד על ההיבטים השונים של האבחון הנוירופסיכולוגי תוך התייחסות לטיפול בנפגעי ראש ולאסטרטגיות קוגניטיביות לשכלול המיומנויות השונות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0243951 ד"ר יפעת לוי א' 14:00-15:30
פסיכו-גרונטולוגיה קלינית
תוחלת החיים נמצאת במגמת עלייה מתמדת, שיעור הילודה יורד והביו-טכנולוגיה מתפתחת. כתוצאה מכך, האוכלוסיה מזדקנת ומספר הולך וגדל של בני אדם זוכים לחיים ארוכים. תהליך ההזדקנות הינו שלב התפתחותי הכרוך באתגרים רבים. זהו מסע רצוף שינויים, אובדנים ופרידות, כגון, פרישה לגימלאות, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ובבריאות הגופנית העשויים להיות לא פעם מלווים בקשיים נפשיים. לצד זאת, טמון בו גם הפוטנציאל לצמיחה, חוסן ולהתפתחות חיובית הבא לידי ביטוי במימדים פסיכולוגיים ובין-אישיים. הקורס הנוכחי יתמקד בנושאים הללו תוך יישום תיאוריות, פרדיגמות מחקריות וגישות שונות להתבוננות על תהליכי הזדקנות נורמטיביים, כמו גם לאבחון ולטיפול בהפרעות נפשיות בקרב אזרחים ותיקים, כגון דליריום, ירידה קוגניטיבית, דמנציה לסוגיה השונים, הפרעות אפקטיביות, הפרעות דלוזיונאליות ופסיכוטיות, הפרעות אישיות וכן הלאה.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0240441 ד"ר אלכסנדר מנביץ ג' 10:00-11:30
פסיכופתולוגיה התפתחותית
הקורס יסקור מגוון רחב של הפרעות פסיכיאטריות האופייניות לילדים, ואת המחקרים הרלוונטיים אליהן. בנוסף יינתן דגש למושגי מפתח כגון גורמי סיכון ועמידות, כמו גם למנבאים מוקדמים של פתולוגיה. החלק הראשון של הקורס יעסוק בעיקר בגורמי סיכון וחוסן מפני פסיכופתולוגיה ובדיון ביקורתי באבחנה של פסיכופתולוגיה. בחלק השני נעסוק בהפרעות המרכזיות האופייניות לגיל הילדות וההתבגרות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 243951 ד"ר שועאע עסל- זריק א' 08:00-09:30
סמינרים מחקריים לבחירה (1/2)
השפעת סגנון האקולטורציה של ההורים על מצבם הרגשי של הילדים בקרב בני מיעוטים
משתנה האקולטורציה (תרבות) מתייחס לתהליך החברתי בו הפרט המשתייך למיעוט אתני רוכש ומסגל לעצמו את התרבות והערכים של קבוצת הרוב האתני כתוצאה ממגע ביניהן. במסגרת הסמינריון ייחשפו הסטודנטים להגדרות הרחבות של משתנה התרבות תוך התייחסות לאוכלוסיות מיעוט אתניות שונות. ובהמשך מסגרת הסמינריון ננסה יחד להבין את השפעת סגנון האקולטורציה של ההורים (בני מיעוט דור ראשון) על מצבם הרגשי של ילדיהם ואף סגנון האקולטורציה שלהם כדור שני.
4 ש"ס / 6 נ"ז / ס' / 60
ש' 243276 ד"ר שועאע עסל- זריק א' 12:00-13:30
קשב וקוגניציה
כל פעילות בחיי יומיום דורשת מידה מינימלית של קשב סלקטיבי: יכולת להתמקד במידע רלוונטי ולהתעלם ממידע לא רלוונטי. פעמים רבות הקשב הסלקטיבי מצליח, אך לפעמים הוא נכשל. בסמינר יוצגו מדדים לאמידה של הקשב ויידונו התיאוריות שתומכות בכל מדד. אנו נתמקד בקשר בין הקשב הסלקטיבי לבין תהליכים קוגניטיביים גבוהים דרך קריאה של מאמרים מהספרות המחקרית. הסטודנטים יקבלו ליווי והדרכה בתכנון ניסוי קשב במעבדה. ייעשה ניסיון אמפירי לזהות ולבודד באמצעות ניסוי את התנאים המעודדים הצלחה וכשלון של הקשב הסלקטיבי. בסוף הסמינר, הסטודנטים יגישו עבודת סמינר מסכמת, הכוללת, סקירת ספרות ענפה ועדכנית בנושא הנחקר, שאלה והשערות, שיטת הניסוי, תוצאות ודיון מסכם של העבודה.
4 ש"ס / 6 נ"ז / ס' / 60
ש' 0243286 א' ד"ר תאתיאנה חאתוקאי 12:00-13:30
סמינר עיוני (בחירה 1 מתוך 2)
"להתאבל עליו בעודו בחיים": אובדנים שאינם כתוצאה ממוות
ההגדרה המקצועית למושג "שכול" הינה: "לשלול דבר מה", או "לקחת רכוש משמעותי או הכרחי ממישהו, בדרך כלל באמצעות כח הזרוע", וזאת כפי שמופיעה במילון מרים-וובסטר. אולם, על אף ההגדרה הרחבה ואופייה הכוללני – שכול, אבל ויגון עודם מזוהים כמושגים המתארים את התגובה למותו הממשי של אדם קרוב. בשנים האחרונות, הולכת וגוברת ההבנה כי גם אירועים משני-חיים שאינם כרוכים בהכרח במוות, עשויים להותיר אנשים שכולים ממערכת היחסים עם האחר המשמעותי. הללו עשויים לנבוע ממצבים רפואיים שונים שהינם מתמשכים מטבעם ולא מאפשרים סגירת מעגל נאותה, כגון, דמנציה, פגיעת ראש חבלתית, שבץ, הפרעות מתמשכות בהכרה וסכיזופרניה. למעשה, מדובר במצבים בהם האדם השתנה באופן מהותי ואינו עוד כפי שהיה בעבר בטרם המחלה. יתר על כן, ישנם אובדנים המהווים תמונת-ראי של אלו שתוארו לעיל, כך שהאדם עשוי אמנם להיות "נוכח" במישור הפסיכולוגי, אך "נעדר" במישור הפיזי. גירושים, חטיפה ושבי במלחמה הן דוגמאות המייצגות אובדנים מהסוג האחרון. במהלך הקורס הסטודנטים/ות יחשפו לספרות המקצועית המתמקדת באובדנים שאינם כתוצאה ממוות במסגרת מתן הרצאות פרונטליות לצד מפגשי הנחיה אישיים. הקורס הינו סמינר עיוני, ולפיכך, המטרה היא כתיבת עבודת גמר הכוללת מקרה בוחן (case study), וזאת תוך הקניית ידע וכללים לכתיבה אקדמית. עבודת הגמר תכלול: סקירת ספרות עדכנית, נושא, שאלת והשערות מחקר, ופרק מתודולוגיה. יתר על כן, הסטודנטים/ות יערכו ריאיון עם משתתף במטרה לענות על שאלת והשערות המחקר, ובהתאם לכך, ידווחו על הממצאים בפרקי התוצאות והדיון.
4 ש"ס / 6 נ"ז / ס' / 60
ש' 243426 ד"ר אלכסנדר מנביץ ג' 14:00-15:30
אוכל ורגשות
היחסים וההשפעות ההדדיות בין אוכל, אכילה ורגשות הם תחום מחקר חדש ודינמי אשר זוכה בשנים האחרונות לתשומת לב רבה מחוקרי ההתנהגות האנושית. ראשיתו של הנסיון להבין את המרכיב הרגשי והרגשות במפגש ביננו לבין האוכל שאנו אוכלים (ולא אוכלים) היה בספרות המחקרית שעסקה בהשמנת יתר (אוביסיטי). אך עם הזמן נוספו כיווני מחקר רבים העוסקים במנעד הרחב של המימד הרגשי של אוכל, ההבטים הרגשיים של אכילה והתחושות שאוכל ואכילה מייצרים אצלנו. בסמינר זה נכיר את התיאוריות המרכזיות הנוכחיות העוסקות באוכל ורגשות ונעסוק במתודולוגיות מחקריות איכותיות לבחינת תופעות אלה. במסגרת הקורס נכיר בתחילה את האוכל כמרחב מחקרי, נציג את התיאוריות העיקריות שבוחנות את הקשר בינו לרגשות ושיטות מחקר איכותיות שתסייענה לנו לחקור סוגיות אלה. תשומת לב רבה תיוחד לתהליך כתיבת העבודה המחקרית ולעקרונות הכתיבה האקדמיים ובמסגרת זו נלמד יחד כיצד כותבים את המבוא, כיצד מלקטים ספרות מחקרית רלוונטית ומנסחים שאלת ונושא מחקר וכיצד מגישים עבודה סמינריונית. לפיכך מעבר לדיון בנושא המרכזי של הקורס מטרתו המרכזית של הקורס היא כתיבת סמינריון איכותי והתמקצעות בכלים ובכללים לכתיבה אקדמית.
4 ש"ס / 6 נ"ז / ש' / 60
ש' 243436 פרופ' נמרוד לוז ג' 14:00-15:30
קורסי בחירה שנה ג
התנסות מעשית
קורס התנסות בשדה משלב התנסות מעשית עם למידה תיאורטית. במסגרת הקורס, הסטודנטים יתנסו בחונכות אישית במסגרות קהילתיות מגוונות שיאפשרו מפגש והתנסות בשדה הפסיכולוגיה היישומית. במקביל, יתקיימו מפגשים שבועיים במכללה הכוללים הרצאות בנושאים רלוונטיים לעבודת החונכות ודיונים קבוצתיים לעיבוד החוויות מהשדה. מטרות הקורס כוללות חשיפה ראשונית לעבודה רגשית מעשית, פיתוח מיומנויות תקשורת בסיסיות ואמפתיה, הגברת המודעות להתנהגות מילולית ולא מילולית בקשר הבין-אישי, והתנסות בניהול מפגשים ויצירת קשר המבוסס על ברית טיפולית. במהלך הקורס, יושם דגש על הרפלקציה האישית והמקצועית על ידי שיח קבוצתי וכן על המשגות תיאורטיות ומיומנויות שונות בהתנסות המעשית.
4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 60
ש' 243075 גב' גילי ברקאי ג' 12:00-13:30
פרקים נבחרים בנוירופסיכולוגיה קלינית
בקורס זה נצלול לנבכי העולם המרתק של הנוירופסיכולוגיה הקלינית, תוך התיחסות ללקויות למידה ולהפרעות נוירולוגיות שונות ומתן דגש על תהליכי גמישות מוחית ושיטות לאימון ולשכלול היכולות המוחיות שלנו בתחומים קוגניטיביים שונים
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0204071 ד"ר יפעת לוי ב' 16:00-17:30
נוירוביולוגיה של הזיכרון
קורס זה נועד להקנות ידע אודות יכולות למידה שונות וסוגים שונים של זיכרון. נלמד את התהליכים שהמידע עובר מרגע רכישתו ועד לשליפה לו מזיכרון ארוך-טווח, ונכיר את הבסיס המוחי של תהליכי למידה וזיכרון. הקורס יקנה ידע אודות התפתחות מדעי המוח של זיכרון בבני אדם, בדגש על שלבי הזיכרון – קידוד, קונסולידציה ושליפה, רה-קונסולידציה, יחסי גומלין בין מערכות למידה שונות, זיכרון שווא ולמידה תלוית-גמול. מטרות הקורס הינם לפתח ידע מעמיק אודות היסודות הקוגניטיביים והמוחיים שעומדים בבסיס סוגי זיכרון שונים בקרב בני אדם, להבין מנגנונים מוחיים של זיכרון על ידי רכישת ידע לגבי הספרות העכשווית לגבי מנגנונים מוחיים המתווכים מערכות זיכרון שונות וקשרים ביניהם, ולהכיר את הכלים והממצאים המדעיים העכשוויים לגבי מנגנוני למידה וזיכרון בבני אדם.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0204051 ד"ר אבי מנדלסון א' 14:00-15:30
הערכה פסיכולוגית
מטרת הקורס היא לאפשר היכרות עם תפקידה של ההערכה הפסיכולוגית בשדה הפסיכולוגיה היישומית. הקורס יקנה ידע כללי בסוגי האבחונים למטרות השונות עם מיקוד בהערכת ילדים הכוללת אינטליגנציה, מבחן זיכרון, קשב, מבחנים השלכתיים-רגשיים ושימוש בשאלונים לדיווח עצמי ככלי משלים בתהליך ההערכה. בנוסף, תיכלל היכרות עם תהליך איסוף המידע במסגרת הפגישה הראשונה והתרשמות מהתנהגות וורבלית ולא וורבלית ביצירת הקשר הראשוני עם המאובחן. כמו כן, תוצג סקירה בסיסית של תפקיד הערכת היכולת השפתית באבחון נוירו-פסיכולוגי תוך חשיפה למקרה בוחן של הערכה שפתית בניתוח מוח בעירות על רקע ליקוי שפתי-פונקציונלי.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0204021 גב' גילי ברקאי ג' 08:00-09:30
התפתחות שפה, דיבור ותקשורת בילדות
במהלך הילדות עוברים ילדים תהליכים מורכבים בתחום השפה, מהבכי הראשון ועד ליכולת לקיים שיחה עם מבוגרים וילדים אחרים. בקורס זה נלמד מושגי יסוד, נכיר את שלבי ההתפתחות השפתית אצל ילדים, ונבחן תאוריות מרכזיות בתחום. נדון בהשפעת הגנטיקה והסביבה על התפתחות השפה, ברכישת יותר משפה אחת בילדות, וביכולת לספר סיפור. כמו כן, נעסוק באיתור, זיהוי, ואבחון של קשיים, ונבחן דרכי טיפול המקובלות בישראל ובעולם. הסטודנטים ילמדו על מחקרים עדכניים המראים את הקשר בין התפתחות השפה לבין תהליכים קוגניטיביים אחרים במוח, ונבדוק כיצד השפה משפיעה על תחומים כמו זיכרון, חשיבה ופתרון בעיות. לבסוף, נדון בדרכים לטיפוח והעשרת השפה אצל ילדים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0204041 ד"ר תאתיאנה חאתוקאי ג' 08:00-09:30
מוח והתנהגות
הקורס נועד להעניק ידע נרחב אודות מבנה המוח ותפקודו, בדגש על הבנת הקשר בין פעילות של אזורים שונים במוח לבין התנהגויות ותהליכים קוגניטיביים ורגשיים. מטרת הקורס היא להקנות ידע לגבי מבנה המוח ותפקודו, הן במצב התקין והבריא, והן במצבי חבלה, מחלות נוירולוגיות ומחלות פסיכיאטריות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0204061 ד"ר אבי מנדלסון א' 14:00-15:30
סוגיות בפסיכולוגיה שיקומית
הקורס מאפשר חשיפה והיכרות עם סוגיות והיבטים הייחודים לתחום הפסיכולוגיה השיקומית. ייחודיות זו באה לידי ביטוי בגישה טיפולית, אבחונית ותיאורטית לעבודה עם אנשים ובני משפחה שמתמודדים עם נכויות ומחלות פיזיות, נפשיות, התפתחותיות, חברתיות, משברי חיים וחוויות של אובדן וטראומה בכל שלבי החיים. הקורס יעסוק במגוון של תכנים הכוללים: תפקיד הפסיכולוג.ית השיקומי.ת, השלכות רגשיות של מחלה או פגיעה גופנית, התמודדות עם מצבים רפואיים שונים, התערבויות מערכתיות, התמודדות המשפחה עם המטופל החולה, התערבויות קצרות מועד, סוגיות בטיפול פליאטיבי, גיבוש זהות מחדש כחלק ממחלה, טיפול רגיש תרבות ועוד.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0204101 גב' גילי ברקאי ג' 08:00-09:30
"מעמקי נפש": מבוא לתיאוריות פסיכודינאמיות
מטרת הקורס הינה לספק עבור הסטודנטים.ות אשנב לעולמה המרתק של הפסיכואנליזה וההתפתחויות התיאורטיות, הקליניות והמחקריות שחלו בה במרוצת השנים. מדובר בקורס ייחודי, במהלכו, הסטודנטים.ות יחשפו לגישות המרכזיות בפסיכואנליזה, כגון, גישת הדחף הפרוידיאנית, פסיכולוגיית האגו, פסיכואנליזה בין-אישית, תיאוריות של יחסי אובייקט, התפתחות הזהות, מושג העצמי וגישות פסיכואנליטיות בנות-זמננו.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0240381 ד"ר אלכסנדר מנביץ ג' 16:00-17:30
פסיכולוגיה חיובית
תפיסת האושר והשאיפה לאושר מעסיקות את בני האדם משחר התרבות. בעוד שגישות מסורתיות בפסיכולוגיה התרכזו בפתולוגיה הנפשית ובשיפור החולשות האנושיות, הפסיכולוגיה החיובית – הצומחת מגישות הומניסטיות של הפסיכולוגיה – מדגישה את השימוש בכוחותיו הבריאים ובחזקותיו של האדם המעצימים את תפקודו ורווחתו. גישה זו בוחנת נושאים דוגמת צמיחה, הגשמה, אהבה, דימוי עצמי, אינטליגנציה רגשית, מודעות ויצירתיות. בקורס ייסקרו התיאוריות המרכזיות וממצאי המחקר העדכניים בתחום, תוך שימת דגש להשלכותיהם בשדה הטיפול הפסיכולוגי ובקידום הצמיחה האישית. בנוסף, הסטודנטים יתנסו לאורך הקורס בתרגול עצמי של טכניקות המושתתות על עקרונות הטיפול ההומניסטי והפסיכולוגיה החיובית.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0204091 ד"ר יפעת לוי ד' 08:15-09:45