מתעניינים/ות בלימודים במכללה האקדמית כנרת?

    .M.A בניתוח התנהגות (Applied Behavior Analysis)

    ראש התכנית לתואר שני בניתוח התנהגות
    ד"ר אייבזו שירי

    ראש המחלקה למדעי ההתנהגות
    ד"ר סלע טל

    חברי סגל בתכנית
    פרופ' רולידר עמוס, ד"ר אלחדף אליען, ד"ר סלע טל, ד"ר לוי יפעת.

    מרצים
    פרופ' בלום שרה, ד"ר רולידר- אגילה נתלי, ד"ר פרידלין אבנר, ד"ר חגית ענבר, ד"ר תדהר- פז סיגל, , ד"ר איידלין- לוי הילי, גב' לוי-שני לילך.

    מרכזת התכנית
    גב' מלמה לינוי
    טל': 04-6653830
    שעות קבלה: ימים א'-ה' 13:30-15:00, 09:30-12:00
    Email: linoy@kinneret.ac.il
    מיקום המחלקה: בניין הפקולטה ע"ש אחי רכוב, קומה שלישית.

    מטרת הלימודים

    ניתוח התנהגות הינו תחום דעת ייחודי במדעי ההתנהגות אשר בוחן את יחסי הגומלין שבין התנהגות האדם וסביבתו המשמעותית. תחום דעת זה מספק עקרונות, כלים והתערבויות מבוססות מחקר המסייעים בהבנה, מניעה וטיפול של בעיות התנהגות ומסייע בפיתוח ולמידה של התנהגויות אשר מאפשרות לפרט לממש את הפוטנציאל הגלום בו. בנוסף להיותו תחום דעת, ניתוח התנהגות יישומי הינו גם מקצוע טיפולי ייחודי במדעי ההתנהגות.

    התכנית לתואר שני במכללה האקדמית כנרת הינה התכנית הראשונה מסוגה בישראל אשר נלמדת במוסד להשכלה גבוהה, מפוקחת ומבוקרת על ידי המל"ג. התכנית תקנה לבוגריה תואר שני בניתוח התנהגות ואת מלוא הכלים והידע לעיסוק מחקרי ויישומי בתחום.

    צוות המרצים בתכנית בראשותה של ד"ר שירי אייבזו כולל את מיטב החוקרים והקלינאים הפועלים כיום במדינת ישאל.

    לאור המציאות החינוכית והטיפולית המורכבת, הביקוש למקצוע גבר בצורה משמעותית בשנים האחרונות וכיום ניתוח התנהגות נמצא בחזית המקצועות הטיפוליים בארץ ובעולם.

    עם סיום תהליך ההכשרה וההסמכה, מנתח התנהגות מבצע הערכות ותהליכי אבחון ייחודיים לצורך בניית תכנית התערבות טיפולית במגוון רחב של תחומים וסביבות טיפול, הן לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים (כגון אוטיזם– ASD ; הפרעת התנהגות– CD, ODD ; הפרעות קשב וריכוז– ADD/ADHD) והן לאוכלוסיות בעלות התפתחות תקינה (כגון קשיים בהסתגלות חברתיתהתנהגותית בתוך סביבות בתיספר וגנים, הדרכות הורים ועוד).

    מבנה תכנית הלימודים

    התכנית בנויה מ 56 נקודות זכות (נ"ז), מתוכן 2 נ"ז של קורס בחירה במחלקה.

    התכנית כוללת: קורסי חובה מתודולוגיים ולא מתודולוגיים, קורסים פרונטליים ומקוונים, קורס בחירה וסמינריונים.

    מבין הקורסים בתוכנית נכללים עקרונות יסוד בניתוח התנהגות, לקויות התפתחותיות שכיחות, ניתוח התנהגות בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים, שיטות מחקר מתקדמות במדעי ההתנהגות, יישומים התערבותיים בניתוח התנהגות (פרקטיקום) ועוד.

    דגשים חשובים

    סטודנט חייב לקבל "פטור" מקורסי השלמה עד סוף השנה הראשונה לתואר.

    בנוסף, תנאי מעבר משנה לשנה הם עמידה בציון עובר בכל הקורסים וממוצע של 80 לפחות. קבלת התואר בסיומן של שנתיים מותנית בציון מבחן גמר 75 וסמינריון בציון 80 וממוצע סופי העומד על לא פחות מ– 80.

    תכנית הלימודים לתואר שני בניתוח התנהגות M.A in Applied Behavior Analysis למתחילים בתשפ"ה

    שנה א׳

    קוד

    שם הקורס

    הרצאה

    תרגיל

    נ"ז

    0244009-00

    עקרונות יסוד בניתוח התנהגות

    4 1 3

    0244142-00

    לקויות התפתחותיות שכיחות

    4 4

    0244041-00

    ניתוח התנהגות בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים

    2 2

    0244062-00

    שיטות מחקר התנהגותיות (Single-subject Research Design)

    4 4

    0245241-00

    התערבויות התנהגותיות באוטיזם ועיכובים התפתחותיים

    2 2

    0244092-00

    נוירוביולוגיה של הפרעות התנהגות

    2 2

    0244132-00

    אסטרטגיות הערכה תפקודית בניתוח התנהגות א'

    2

    2

    0244151-00

    לקויות למידה ספציפיות וקשב

    4

    4

    סה"כ שנה א'

    24 1 23

    שנה ב'

    קוד

    שם הקורס

    הרצאה

    תרגיל

    נ"ז

    0245151-00

    יישומים התערבותיים בניתוח התנהגות (פרקטיקום)

    4

    1

    3

    0245181-00

    הנחיה והדרכה בניתוח התנהגות

    2   2

    0245191-00

    שיטות מחקר מתקדמות במדעי ההתנהגות

    4   4

    0244111-00

    עבודת מנתח התנהגות בצוות רב מקצועי

    2 2

    0245211-00

    אתיקה בניתוח התנהגות א'

    2   2

    0245261-00

    אתיקה בניתוח התנהגות ב'

    2 2

    0245241-00

    התערבויות התנהגותיות באוטיזם ועיכובים התפתחותיים

    2 2

    0245251-00

    יסודות והרחבות בפילוסופיה הביהביוריסטית

    2   2

    קורס בחירה

    2   2

    סמינריון

    4

     

    4

    סה"כ שנה ב'

    26

    1

    25

    סה"כ בתכנית הלימודים

    56

     

    קורסי בחירה בתכנית הלימודים

    קוד

    שם הקורס

    הרצאה

    תרגיל

    נ"ז

    0246021-00

    סוגיות ייחודיות בניתוח התנהגות

    2

    2

    0246032-00

    פדגוגיות חדשניות והערכתןשינוי הפרדיגמה: המעבר מגישות ממוקדות מורה לגישות ממוקדות תלמיד

    2

    2

    0246071-00

    התערבויות התנהגותיות בסביבת המשפחה

    2

    2

    0246041-00

    התערבויות התנהגותיות בגן ובכיתה

    2

    2

    סמינר בחירה בתכנית הלימודים

    קוד

    שם הקורס

    הרצאה

    תרגיל

    נ"ז

    0245336-00

    התערבויות ניהול ושליטה עצמית

    4

    4

    0246376-00

    הדרכת מורים לשיפור מיומנויות לניהול וניווט כיתה

    4

    4

    0245356-00

    התערבויות התנהגותיות לטיפול בקשיי שינה והירדמות של ילדים

    4

    4

    0245366-00

    סוגיות בהדרכה והנחייה בניתוח התנהגות יישומי

    4

    4

    0245386-00

    חוסר היענות והתנהגויות סירוב של ילדים בסביבה המשפחתית והחינוכית

    4

    4

    קורסי חובה – שנה א׳

    עקרונות יסוד בניתוח התנהגות
    ניתוח התנהגות יישומי (Applied Behavior Analysis) הינו תחום דעת מדעי העוסק בהבנה ושיפור של התנהגות אנוש.

    מטרת הקורס להקנות לסטודנטים ידע בסיסי רחב בחשיבה המדעית העוסקת בניתוח והבנת התנהגות ברמה הבסיסית והיישומית. הקורס יעסוק במושגי יסוד ועקרונות בסיסיים בניתוח התנהגות, הבהרת עקרונות בסיסיים בהסבר מדעי של התנהגות, הפילוסופיה המדעית ההתנהגותית, והליכים לשינוי התנהגות.

    מטרתו העיקרית של הקורס היא להעניק לסטודנטים ידע מקיף, מדויק, ועכשווי של ניתוח התנהגות יישומי המהווה בסיס הכרחי להבנת נושאים ותהליכים מורכבים יותר בהם עוסק מנתח ההתנהגות בעבודתו.

    4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 75

    ש' 0244009-00 ד"ר שירי אייבזו  א' 10:00-11:30

    עקרונות יסוד בניתוח התנהגות (מקוון)
    1
    ש"ס / ת'
    ש' 0244010-00 גב' לילך לוי שני

    שיטות מחקר התנהגויות   ( Single-subject Research Design )

    ניתוח התנהגות הינו תחום דעת המשתמש בעקרונות ובכלים של מדעי הטבע בבואו לחקור, להבין ולשנות תופעה התנהגותית. כמו בתחומים אחרים במדעי הטבע, בניתוח התנהגות יש הקפדה על איסוף נתונים אובייקטיביים, מהימנים ותקפים של ההתנהגות הנחקרת. מטרת קורס זה לתת לסטודנטים את הידע הנדרש לאיסוף נתוני התנהגות בסביבה מסוימת באמצעות צפייה ומדידה ישירה של ההתנהגות הנחקרת, ולהבנה והיכרות עם דגמי מחקר ייחודיים בניתוח התנהגות. בחלק הראשון של קורס זה, הסטודנטים ילמדו לתאר את תפקידה של ההערכה בניתוח התנהגות, לזהות ולבצע שיטות הערכה עיקריות המשמשות מנתחי התנהגות, ולזהות ולהעריך את המשמעות החברתית של התנהגויות מטרה פוטנציאליות. בהמשך, הסטודנטים יילמדו מהו תפקיד המדידה בניתוח התנהגות יישומי, יכירו את ממדי התנהגות, כלי המדידה, אסטרטגיות לבחירת מערכת מדידה, את המדדים לאיסוף נתונים מהימן, איומים שכיחים על התקיפות, הדיוק והאמינות של מדידה התנהגותית, ואת השיטות השונות להערכת הדיוק והאיכות של מדידה התנהגותית. בחלק השני של הקורס זה, הסטודנטים יילמדו על המטרה והיתרונות של הצגה גרפית של נתונים התנהגותיים, לזהות את סוגי הגרפים בניתוח התנהגות יישומי, ודרכים לבניית גרפים מסוגים שונים. הקורס מיועד לספק למנתחי התנהגות עתידיים "מצפן" לזיהוי פרקטיקות מבוססותמחקר (evidence-based practices) בסביבות שונות. קורס זה יציג בפני הסטודנטים גישה מדעית לעיצוב, ביצוע והערכת מחקר יחידני מתוך מטרה להעריך את יעילותן של התערבויות ההתנהגותיות.

    4 ש"ס /4 נ"ז / ש' / 75
    ש' 0244041-00 ד"ר נתלי רולידראגילה א' 11:45-13:15

    לקויות התפתחותיות שכיחות

    קורס זה יקנה ידע בסיסי בנוגע להתפתחות תקינה ועיכובים בהתפתחות, שיהווה תשתית לידע מתקדם יותר ולעבודת מנתחי התנהגות בתוך מערכות החינוך. בקורס יתוארו שלבים מרכזיים בהתפתחות תקינה של תפקודים סנסומוטוריים וקוגניטיביים הנחוצים להבנת ההתנהגות האנושית. בהמשך, ייסקרו עיכובים והפרעות התפתחותיות, בדגש על המופעים ההתנהגותיים שלהם כמו גם על שיטות הערכה והתערבות נפוצות.

    4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 70
    א' 0244142-00 ד"ר הילי איידליןלוי  א' 13:45-17:15

    ניתוח התנהגות בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים  
    לקורס מספר מטרות עיקריות: (1) לספק לסטודנטים כלים בעזרתם ילמדו כיצד לצרוך ספרות מחקרית בצורה ביקורתית, לזהות בספרות המחקרית פרקטיות ושיטות טיפול בעלות מאפיינים המעידים על יעילות מחקרית ולהבחין בין שיטות טיפול מבוססות ראיות מחקריות (evidence-based practice) לבין כאלו שלא, (2) לחשוף את הסטודנטים לסקירה של התערבויות התנהגותיות מגוונות לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים שונים. במהלך הקורס יכירו הסטודנטים אוכלוסיות עיקריות שהתערבויות התנהגותיות נמצאו יעילות עבורן וכן ילמדו על מגמות עכשוויות באופני טיפול באוכלוסיות אלו. במהלך הקורס יידרשו הסטודנטים לקרוא קריאה ביקורתית של מאמרי סקירות ספרות (בשפה האנגלית) לטיפולהתנהגותיבאוכלוסיותעלהרצףהאוטיסטיואוכלוסיותבעלותעיכוביםהתפתחותייםשונים

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 75

    א' 0244041-00 ד"ר אבנר פרידלין ד' 17:30-19:00 (מקוון)

    נירוביולוגיה של הפרעות התנהגות
    מטרת הקורס הינה להקנות מושגי יסוד אודות הקשר שבין תפקודי המח לבין התנהגות ותפקוד התנהגותי קוגניטיבי, שייבחן מנקודת המבט של חקר ההפרעות הנוירופסיכולוגיות. נושאים עיקריים שיידונו בקורס הם עקרונות הארגון של המח, פלסטיות, שפה ומח והפרעות נוירופסיכולוגיות בתחום הלמידה, הקשב והמודעות, ההתנהגות החברתית, הזיכרון והשפה, כמו גם התייחסות ללקויות הלמידה השונות. כמו כן יינתן דגש מיוחד על ההיבטים השונים של שיטות האבחון והטיפול. כמו כן, יידונו היבטים הקשורים לממדים יישומייםטיפוליים: שיטות אבחון ואסטרטגיות קוגניטיביות והתנהגותיות לשכלול המיומנויות השונות.
    2 ש"ס /  2 נ"ז / ש' / 70

    א' 0244092-00 ד"ר יפעת לוי א' 17:30-19:00

    אסטרטגיות אבחון והערכה תפקודית בניתוח התנהגות א'
    טיפולים התנהגותיים, כמו גם טיפולים אחרים, מבוססים על הערכה מוקדמת. הערכה פונקציונלית (תפקודית) הינו תהליך אבחוני, המאפשר למנתח התנהגות לזהות את המשתנים הסביבתיים המעלים ומורידים את הסבירות להופעתה של התנהגות המועמדת להפחתה ואת המשתנים הסביבתיים האחראים לשימור התנהגות זו. ממצאי ההערכה התפקודית מסייעים בתכנון וביישום תכנית התערבות טיפולית מתאימה ויעילה. קורס זה עוסק באסטרטגיות לזיהוי המשתנים המתרחשים לפני ואחרי הופעת התנהגות מסוימת. בקורס הזה יילמדו ויתורגלו מגוון השיטות והכלים לביצוע הערכה פונקציונלית והערכה התנהגותית. בנוסף יחשפו הסטודנטים לספרות המחקרית והקלינית המתעדת שיטות מגוונות וחדשניות לביצוע הערכה פונקציונלית והתערבויות מבוססות הערכה זו.
    2 ש"ס /  2 נ"ז / ש' / 75

    ב' 0244132-00 ד"ר נתלי רולידראגילה  א' 17:30-19:00

    התערבויות התנהגותיות באוטיזם ועיכובים התפתחותיים

    This is a graduate course. It covers a range of topic in behavior analysis related to intellectual and developmental disabilities including preference and reinforcer assessment, evidence-based practice, skill acquisition, discrimination training, and function-based and interventions. Students will: (1) Learn the history of ABA, disability and autism, characteristics of persons with IDD, and major issues and practices in the field of IDD, (2) Examine the behavioral approaches used to teach skills and increase appropriate behaviors in persons with IDD. (3) Be able to describe the functional approach to the analysis and treatment of behavior problems in persons with IDD. (4) Consider the evidence supporting behavioral assessment and treatment programs for skill acquisition and severe behavior problems in persons with IDD.

    2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 70

    ב' 0245241-00 פרופ' שרה בלום ד' 17:30-19:00 (מקוון)

    לקויות למידה ספציפיות וקשב

    ה-DSM-5 מגדיר הפרעת למידה ספציפיות (SLD – Specific Learning Disorders) כקושי נוירוהתפתחותי אשר מפריע ליכולת ללמוד או להשתמש במיומנויות לימודיות ספציפיות (למשל, קריאה, כתיבה או חשבון) שהן הבסיס ללמידה אקדמית אחרת. לא כל הילדים עם קשיי למידה שמזוהים על ידי בית הספר יעמדו בקריטריונים של אבחון קליני של SLD. לעומת זאת, מי שמאובחן עם SLD לפי ה-DSM-5, צפוי לעמוד בהגדרה החינוכית של לקויות למידה. הקורס יסקור חמש קבוצות של הפרעות נפוצות: דיסלקציה, דיסקלקוליה, דיסגרפיה, לקות למידה לא מילולית (NVLD) והפרעת קשב (ADHD). מכאן מטרות הקורס הן: רכישת ידע מעודכן על התפתחות SLD, הגדרות, תהליך אבחון, שכיחות, מאפיינים ואטיולוגיה. הבנת ההשלכות הנובעות מ SLD על תפקודם של תלמידים במסגרות החינוכיות בתחומים האקדמיים, התנהגותייםרגשיים וחברתיים. חשיפה לאסטרטגיות בהוראה מותאמת לדרגת החינוך של התלמידיםגיל רך, יסודי ועליסודי.

    4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 70
    ב' 0244151-00 ד"ר חגית ענברפירסט  א' 13:45-17:15

    קורסי חובהשנה ב'

    יישומים התערבותיים בניתוח התנהגותפרקטיקום

    קורס יישומים התערבותיים בניתוח התנהגות נועד לספק לסטודנטים הזדמנות להתנסות מעשית ביישום פרויקט התערבותי תוך כדי קבלת הנחיה קבוצתית ואישית. הקורס מאפשר לסטודנטים, בסיוע והנחייה של מרצה הקורס, להביא לידי ביטוי באופן אינטגרטיבי את כל התכנים הלימודיים שנלמדו בשנה א' ונלמדים לאורך שנה ב' לכדי עבודה מעשית בסביבות שונות. לצורך כך הסטודנטים ידרשו לתרגל ולהדגים יכולות קליניות בניתוח התנהגות באמצעות איסוף נתונים אובייקטיבים מהימנים ותקפים, ביצוע הערכות, תכנון תוכנית התערבות התנהגותית, ביצוע הדרכות ויישום תוכנית ההתערבות

    4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 80

    ש' 0245151-00  פרופ' עמוס רולידר א' 15:45-17:15

    ש' 0245151-01  ד"ר אליען אלחדף א' 15:45-17:15

    ש' 0245151-02 ד"ר אבנר פרידלין 15:45-17:15

    ש' 0245151-03  ד"ר נתלי רולידראגילה  א' 15:45-17:15

    ש' 0245151-04 ד"ר סיגל תדהרפז א' 15:45-17:15

    יישומים התערבותיים בניתוח התנהגותפגישות הנחיה

    ש' /1 ש"ס / ת'  ד' 16:00-17:30

    שיטות מחקר מתקדמות במדעי ההתנהגות

    מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים לתארים מתקדמים ידע מתודולוגי עמוק ונרחב הכולל ידע תאורטי ויישומי במודלים סטטיסטיים מתקדמים המאפיינים את המחקר במדעי ההתנהגות בכלל ובפסיכולוגיה ובניתוח התנהגות בפרט. הקורס יעסוק בהקניית מושגים מתקדמים בשיטות מחקר כמותיות במדעי ההתנהגות, פיתוח חשיבה מחקרית ביקורתית, והעמקת הבנת הסטודנט לגבי מבנה עבודה מחקרית אמפירית במעבדה ובשטח. נלמד כיצד מתכננים, מבצעים, מדווחים ומבקרים מחקרים במדעי ההתנהגות ובפסיכולוגיה.

    ספציפית, במסגרת הקורס נלמד על היבטים תיאורטיים ומעשיים של השיטה הניסויית, במסגרתם נעמיק את הידע אודות המתודה המדעית, היחס בין תיאוריות והשערות, היכרות עם מערכי ניסוי מורכבים ובקרה על משתנים חיצוניים. כמו כן,  נכיר שיטות מחקר אחרות הננקטות בשדה כדרך לאיסוף נתונים ופירושם. נלמד על מערך מחקר דמוייניסוי, על בניית ותיקוף כלי מחקר שונים (שאלונים ומטלות) ונעסוק בעקרונות המדידה: מהימנות, תוקף, ושיטות דגימה לצד העמקת ידע הסטודנט.חלק מן המושגים והנושאים מוכרים מקורסים מתארים קודמים אך יילמדו במסגרת המיועדת להקנות לסטודנטים חשיבה מתודולוגית, ביקורתית וסטטיסטית כוללת ורחבה אשר יאפשרו לכל סטודנט תכנון והוצאה לפועל של מחקרים וניסויים מורכבים במעבדה ובשטח לצד יכולת ניתוח וקריאה ביקורתית של מאמרים בתחומים השונים תוך יכולת לבקר ולנתח באופן שיטתי את תוקף ממצאי הניסוי תוך התייחסות לסוגי התקפים השונים (תוקף המסקנה הסטטיסטית, תוקף פנימי, תוקף מבנה ותוקף חיצוני). בנוסף, נסקור שיטות מחקר איכותניות מתקדמות כגון ניתוח תוכן וחקר מקרה תוך דגש על הרלוונטיות של שיטות אלו במדעי ההתנהגות.

    4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 70

    ש' 0245191-00 ד"ר טל סלע א' 10:00-11:30

    עבודת מנתח התנהגות בצוות רב מקצועי

    מנתחי התנהגות עובדים לעיתים קרובות בסביבות טיפוליות שונות לצד בעלי מקצוע ומטפלים מתחומים שונים. לקורס שתי מטרות עיקריות: האחת להפגיש את הסטודנטים עם מטפלים פארא  רפואיים שונים (עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, פסיכולוגים חינוכיים ועוד)בכדי ללמוד מקרוב על דרך עבודתם החל מתהליך האבחון ועד ליישום התערבויות  ובנוסף  לבחון שיתופי פעולה אפשריים בתהליכים הטיפוליים בין מנתחי התנהגות לבעלי מקצועות טיפוליים אחרים. המטרה השנייה של הקורס הינה ללמוד ולתרגל כיצד להציג את תחום הדעת והמקצוע ניתוח ההתנהגות (רציונל, דרך עבודה ועוד) ולענות באופן מדעי/מקצועי על ביקורות  הנשמעות לעיתים על תחום הדעת והמקצועניתוח התנהגות.   

    2 ש"ס / 2 נ"ז /ש' / 70

    א' 0244111-00 פרופ' עמוס רולידר  א' 11:45-13:15

    הנחיה והדרכה בניתוח התנהגות

    לרוב עבודת מנתח ההתנהגות דורשת ממנו להנחות ולהדריך הורים, מורים, סייעות, תרפיסטים ואחרים אשר נמצאים במגע עם הילד ונדרשים ליישם את תכנית ההתערבות או חלקים ממנה. בנוסף לכך, יתכן כי במהלך שנות עבודתם, מנתחי התנהגות יתבקשו להנחות ולהדריך סטודנטים לניתוח התנהגות. הנחיה והדרכה יעילים של אותן דמויות הינה הכרחית לשם הצלחה תכנית ההתערבות ושמירה על מקצועיות גבוהה של אלו העוסקים בניתוח התנהגות. מטרת הקורס הינה להציג בפני הסטודנטים את העקרונות והבסיס להנחיה והדרכה נכונה המבוססת על הליכים התנהגותיים ומחקר התנהגותי.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 75

    א' 0245181-00 ד"ר אליען אלחדף א' 17:30-19:00

    אתיקה בניתוח התנהגות א'

    This is a graduate course on Ethics for Behavior Analysts. It is the first course in a two-course series. Together, both courses cover the Behavior Analyst Certification Board's (2020) "Ethics code for behavior analysts" found at https://bacb.com/wp-content/ethics-code-for-behavior-analysts/. This code went into effect in January 2022 and is recognized world-wide as a standard for ethical research and practice in applied behavior analysis. This course will review the historical context of ethics in applied behavior analysis and the principles upon which the code was based, as well as the code's application and enforcement. It will also examine a behavior analytic count of ethical and unethical behavior and will discuss notable ethics-related events and controversies for student analysis. Students will: (1) Review the historical context of applied behavior analysis from an ethical lens, (2) Be able to discuss the principles upon which ethical standards for behavior analysis were developed, (3) Be able to understand and consider the Introduction section of the “Ethics code for behavior analysts” and how the code has changed over time. (4) Apply their understanding of a behavioral accounting for ethical and unethical behavior to important events in the field of applied behavior analysis and their own work in behavior analysis, (4) Prepare for the second course in the Ethics series.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 75

    א' 0245211-00 פרופ' שרה בלום ד' 17:30-19:00 (מקוון)

    אתיקה בניתוח התנהגות ב'

    בקורס זה נכנס לעומקו של הקוד האתי של מנתחי ההתנהגות וננסה להבין כיצד הקוד בא לידי ביטוי בעבודתו של מנתח ההתנהגות בישראל.  נדון בשאלות: מהם כללי האתיקה המקובלים בניתוח התנהגות? וכיצד עלינו להגיב או להתנהג כאשר אנו נתקלים בסוגיה אתית? במהלך הקורס, הסטודנטים יזהו סוגיות אתיות בתיאורי מקרה הקשורים לעבודה בניתוח התנהגות, ידעו להסביר את הגורמים הפוטנציאלים לבעיה האתית שהוצגה, ויוכלו לתאר כיצד הם יתמודדו עם מקרה שכזה.

    2 ש"ס / 2 נ"ז /ש' / 75

    ב' 0245261-00 ד"ר אליען אלחדף א' 11:45-13:15

    ב' 0245261-01 ד"ר אליען אלחדף א' 17:30-19:00

    יסודות והרחבות בפילוסופיה הביהביוריסטית

    מטרת הקורס היא לחשוף את הסטודנטים למשנתו של סקינר ולהכרות עם הפילוסופיה הביהביוריסטית אותה הגה, לחשוף את הסטודנטים לטקסטים מקוריים של סקינר (ולטקסטים בעלי השפעה של חוקרים נוספים בתחום הפילוסופיה ההתנהגותית), לקיים דיונים קבוצתיים על חומרי הקריאה על מנת לשפר את היכולות האנליטיות והמילוליות של הסטודנטים ואת יכולתם להתמודד עם ביקורת כלפי הגישה ההתנהגותית הרווחת בין אנשי טיפול ומוסדות חינוכיים. בעזרת הבנה מעמיקה של הפילוסופיה של מדע ניתוח התנהגות (הביהביוריזם הרדיקלי), ישפרו הסטודנטים את יכולת השיח שלהם עם מטפלים ובעלי מקצוע מגישות טיפוליות שונות ואת יכולתם לרתום אנשי מקצוע שאינם מחזיקים בגישה ההתנהגותית או מתנגדים לה לתהליך הטיפול ההתנהגותי.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 75

    ב' 0245251-00 ד"ר אבנר פרידלין א' 17:30-19:00

    ב' 0245251-01 ד"ר אבנר פרידלין א' 11:45-13:15

    התערבויות התנהגותיות באוטיזם ועיכובים התפתחותיים

    This is a graduate course. It covers a range of topic in behavior analysis related to intellectual and developmental disabilities including preference and reinforcer assessment, evidence-based practice, skill acquisition, discrimination training, and function-based and interventions. Students will: (1) Learn the history of ABA, disability and autism, characteristics of persons with IDD, and major issues and practices in the field of IDD, (2) Examine the behavioral approaches used to teach skills and increase appropriate behaviors in persons with IDD. (3) Be able to describe the functional approach to the analysis and treatment of behavior problems in persons with IDD. (4) Consider the evidence supporting behavioral assessment and treatment programs for skill acquisition and severe behavior problems in persons with IDD.

    2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 70

    ב' 0245241-00 פרופ' שרה בלום ד' 17:30-19:00 (מקוון)

    קורסי בחירה (מקוון)

    התערבויות התנהגותיות בסביבה המשפחה

    מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים ידע תיאורטי וקליני בתכנון ויישום של תוכניות התערבות התנהגותיות לצורך טיפול בקשיי התנהגות של ילדים בעלי התפתחות תקינה בסביבה המשפחתית. הקורס כולל למידה של דרכי האבחון ואיסוף הנתונים ייחודיים לסביבה הביתית, זיהוי הגורמים האחראיים לרמה ולדפוס ההתנהגות הבעייתית (ההתנהגות לשינוי), ועקרונות בבניית תוכניות התערבות מותאמות לסביבה הביתית, הצגת המלצות טיפוליות להורים (ולמבוגרים המשמעותיים האחרים המשפיעים על ההתנהגות), ומיומנויות הנחייה וליווי הורים ליישום ההתערבות ההתנהגותית. נושאי הקורס כוללים: קשיי אכילה ובררנות באוכל, התמודדות עם סירובים וחוסר שיתוף פעולה, גמילה מחיתול ומוצץ, התמודדות עם דחיינות ואיביצוע של שיעורי בית, טיפול בקשיי שינה של ילדים, ריב אחים וקנאה, שימוש יתר במסכים, ועוד.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70

    א' 0246071-00 ד"ר נתלי רולידראגילה ד' 19:15-20:45 (זום)

    סוגיות ייחודיות בניתוח התנהגות

    מטרת הקורס הינה לחשוף את הסטודנטים לסוגיות ייחודיות בטיפול ובהתערבות בהתנהגויות בעייתיות. קורס זה יתקיים בפורמט של למידה עצמית. הקורס בנוי מיחידות הוראה, כאשר מטרתה של כל יחידה להציג בפני הסטודנטים סוגיה אחת ומספר מחקרים רלוונטיים ומרכזיים העוסקים בסוגיה זו. הסטודנטים ידרשו להאזין להרצאות מוקלטות ולקרוא מאמרים העוסקים בסוגיות הרלוונטיות. בסוף הסמסטר, הסטודנטים יתבקשו לבצע מבחן מסכם אשר יכלול את כל החומר שילמד בקורס.

    הסוגיות שידונו בקורס:

    Habit reversal – חבילת התערבות התנהגותית הכוללת שני מרכיבים עיקריים: אימון מודעות (awareness training) ואימון התנהגות מתחרה (competing response training) אשר מטרתה להפחית התנהגות חזרתית שהפכה להרגל.

    Renewal  – "התחדשות" הינה תופעה שבה התנהגות שבעבר נכחדה מופיעה בשנית לאחר שינוי ההקשר הסביבתי.

    Resurgence – תופעה בה התנהגות (התנהגות לא נאותה) שבעבר הוכחדה (באמצעות הליך של התעלמות) חוזרת להופיע בעקבות הליך התעלמות (לרוב לא מתכונן) של התנהגות אלטרנטיבית אחרת שחוזקה.

    Matching law – מונח המתאר בחירה בין מספר התנהגויות שכל אחת מהן מחוזקת בלוח תזמוני חיזוק שונה כאשר האורגניזם "מחלק" את ביצוע ההתנהגויות על פי לוחות תזמוני החיזוק האלו.

    Ignore – הליך התעלמות הינו הליך שכיח בספרות ובקליניקה ההתנהגותית. השימוש בהליך כולל לרוב הנחיה שלא להגיב להתנהגות המטרה. ביחידה הזו נעסוק בסוגיות הקשורות ליישום ההליך ונתייחס לאלטרנטיבות אפשריות

    2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 70

    ב' 0246021-00 ד"ר אלחדף אליען

    פדגוגיות חדשניות והערכתןשינוי הפרדיגמה: המעבר מגישות ממוקדות מורה לגישות ממוקדות תלמיד

    שיטות ודרכים חינוכיות נתונות לשינויים תכופים לצורך התאמתן לעולם המשתנה לנגד עינינו, המתאפיין בשיעור הולך וגדל של טכנולוגיות תקשורת מידע, שינויים חברתיים, גלובליזציה של השכלה וחיפוש אחר איכות. שינויים אלו מחייבים מגוון חדש של יכולות המותאמות לדרישות המתפתחות של החברה בהווה, כגון תקשורת מגוונת וכישורי שיתוף פעולה, נגישות למידע, קריאה ביקורתית של מידע ובניית ידע. צרכים חדשים אלו דורשים את פיתוחן של פדגוגיות חדשניות שביכולתן לטפח מיומנויות למידה לאורך החיים (lifelong learning). מטרת למידה זו היא להביא לשיפור כישוריו ויכולותיו של הלומד במגוון הֶקשרים הנעים על הציר המחבר בין הפרט לחברה.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60

    א' 0246032-00 פרופ' נירית רייכל

    התערבויות התנהגותיות בגן ובכיתה:   

    לעיתים קרובות מתבקש מנתח ההתנהגות לסייע בטיפול בהתנהגויות מאתגרות של  מספר ילדים בגן ובכיתה , התנהגויות כגון חוסר שיתוף פעולה עם הנחיות, הפרעות במהלך תהליך הלמידה ,חוסר הקשבה ולעיתים אף התנהגויות אלימות המקשות על  הצוות החינוכי ליצור אווירה נעימה המאפשרת למידה ואינטראקציה חיובית בין הילדים.  מטרת הקורס הזה להקנות לסטודנטים ידע פרקטי כיצד  לבצע תהליך דיאגנוסטי (הערכה פונקציונלית) בסביבת הגן או הכיתה על מנת לנתח  את המוטיבציה העומדת מאחורי התנהגויות מאתגרות של מספר ילדים בקבוצה ולהכין תוכנית התערבות והמלצות לצוות החינוכי המתארות כיצד ניתן להתמודד בהצלחה עם הקשיים שהתלמידים המאתגרים מציגים. באופן ספציפי יוצגו בקורס התערבויות התנהגותיות שנמצאו יעילות בספרות המחקרית והקלינית ברמת הנסיבות והתוצאות שאשת החינוך יכולה ליישם על מנת לשנות את האקלים החברתי/לימודי בכיתה או בסביבת הגן.   כמו כן ייסקרו במהלך הקורס מבחר אסטרטגיות לניהול ונווט כיתה המתועדות בספרות כיעילות להגברת מוטיבציה ללמידה ורכישת ערכי התנהגות אחראית ובוגרת של תלמידים. דגש יושם בקורס על אסטרטגיות להנחיה יעילה ורגישה של אשת החינוך המתמודדת עם קשיים של מספר ילדים בסביבה החינוכית עליה היא אמונה.

    2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 70

    ב' 0246041-00 פרופ' עמוס רולידר ד' 19:15-20:45 (זום)

    סמינריונים

    הדרכת מורים לשיפור מיומנויות ניהול וניווט כיתה

    מטרת הקורס הינה להקנות לסטודנטים ידע תיאורטי ומעשי בכתיבה ויישום מחקר התנהגותי שמטרתו לשפר מיומנויות הוראה וניהול וניווט כיתה של מורים באמצעות הדרכה התנהגותית BST  ושימוש במשוב. באמצעות קריאה וסיכום של מבחר עבודות מחקריות, הסטודנטים ילמדו באופן יסודי את נושאי הקורס (מיומנויות ניהול וניווט כיתה, הדרכת BST ומשוב) ולאחר העמקה ולמידת הנושא יכתבו הצעת מחקר אשר תכלול סיכום של הסקירה הספרותית, מטרת מחקר, ושיטת מחקר. בהמשך, הסטודנטים יתנסו ביישום המחקר בשטח כך שבסיום הקורס כל סטודנט יוכל להציג עבודת גמר בתצורת מאמר (בעברית או באנגלית על פי בחירה) אשר תכלול את כל חלקי ההצעה בנוסף לחלק התוצאות של המחקר ומסקנותיו.

    4 ש"ס /4 נ"ז /ס' /80

    ש' 0245376-00 ד"ר אליען אלחדף א' 13:45-15:15

    התערבויות ניהול ושליטה עצמית

    מטרת הקורס הינה להקנות לסטודנטים ידע תיאורטי ומעשי בכתיבה ויישום מחקר התנהגותי בנושאים של שליטה וניהול עצמית. הסטודנטים יחשפו  בכיתה לאסטרטגיות שליטה עצמית וניהול עצמי כגון הצבת מטרות, שינוי נסיבות וניטור עצמי ולאחר מכן יעמיקו בקריאה אודות מחקרים שעשו שימוש באסטרטגיות אלו כמשתנה בלתי תלוי על מנת להשפיע על התנהגויות בעלות חשיבות חברתית בסביבות טיפוליות או חינוכיות ובגילאים מגוונים. במהלך הקורס הסטודנטים יתנסו בכתיבה מדעית הכוללת סקירה ספרותית, כתיבת מתודולוגיה מחקרית, ביצוע מחקר יישומי וכתיבת ממצאים וסיכום.

    עם סיום הקורס הסטודנט:

    1. יכיר אסטרטגיות שונות לניהול עצמי.
    2. יזהה יישומי ניהול ושליטה עצמית בספרות מחקרית.
    3. יתנסה בצריכה מושכלת של מערכי מחקר יחיד בתחום שליטה עצמית וניהול עצמי.
    4. יתנסה בבניית מערך התערבותי מסוג מחקר יחיד לשינוי התנהגות של אדם אחד לפחות.
    5. יתרגל מיומנויות כתיבה מדעית.
    6. יפתח תכנית לניהול עצמי שתסייע לו להשלים את עבודת הסמינר בהצלחה.

    4 ש"ס /4 נ"ז /ס'/ 80

    ש' 0245336-00 ד"ר שירי אייבזו א' 13:45-15:15

    סוגיות בהדרכה והנחייה בניתוח התנהגות יישומי

    הסמינריון יתמקד בלימוד, הבנה, תרגול ויישום נכון מדוייק של מודל התנהגותי מבוסס ראיות (Evidence based practice) להדרכה והנחייה של צוותים טיפוליים ו/או מטופלים, מודל אימון התנהגותי – BST; Behavior Skills Training.

    מטרת הקורס היא לספק לסטודנטים התנסות מעשית בתכנון, יישום וכתיבה של מחקר התנהגותי הבוחן את יעילות מודל הBST ללימוד אנשי טיפול/חינוך/הורים מיומנויות נדרשות לטיפול מיטבי בילדים עם ובלי צרכים מיוחדים כגון יישום נכון של כלכלות אסימונים, מתן משוב אפקטיבי, יישום תלויות קבוצתיות.

    הקורס יספק לסטודנטים הזדמנות להעמיק בספרות המקצועית בנושא, ניסוח שאלה/ות מחקר, תכנון הליך מחקרי הכולל עיצוב טפסי איסוף נתונים וקבצי אקסל, יישום ההליך, איסוף וניתוח נתונים רציף וקבלת החלטות מבוססות נתונים. כמו כן, הקורס יספק לסטודנטים התנסות בכתיבה אקדמית וידרשו להגיש הצעת מחקר ועבודת גמר סמינריונית שתיכתב בפורמט מאמר מחקרי (בעברית או אנגלית לבחירת הסטודנט). 

    4 ש"ס /4 נ"ז /ס'/ 80

    ש' 0245336-00 ד"ר אבנר פרידלין א' 13:45-15:15

    חוסר היענות והתנהגויות סירוב של ילדים בסביבה המשפחתית והחינוכית

    סירוב לשתף פעולה עם בקשות והנחיות המבוגר המחנך מהווה את אחת הבעיות השכיחות בקרב ילדים בעלי התפתחות תקינה כמו גם ילדים עם עיכובי התפתחות. בספרות המחקרית ניתן למצוא קשר בין שכיחות ועוצמת הסירוב של ילדים  למגוון בעיות רגשיות ונפשיות בשלבים מאוחרים יותר של חייהם.

    התנהגויות סירוב מהוות את אחת הסיבות העיקריות לפניות של הורים ואנשי חינוך לבקשת סיוע מגורמי טיפול שונים, מאחר והתנהגויות סירוב מסקלות תהליכים חינוכיים ומשבשות תהליכי הכללה ולמידה, ללא קשר ליכולות האובייקטיביות של הילד. מטרת ההוראה בקורס זה היא להפגיש את הסטודנטים עם הספרות המחקרית העוסקת בנושאים הבאים: ניתוח ההקשרים והנסיבות המעוררות התנהגות סירוב בקרב ילדים; הקשר בין תגובות והתייחסות המבוגרים להתנהגות הסירוב לבין סבירות המשך הופעתה (גורמי החיזוק והשימור); השפעת התערבויות התנהגותיות שונות על התנהגות סירוב. לאחר היכרות מעמיקה עם הספרות המחקרית, יבצעו הסטודנטים (בזוגות) מחקר יישומי אשר יעריך את השפעת מרכיבי התערבות שונים על התמודדות יעילה עם התנהגות סירוב . והקניית התנהגויות אלטרנטיביות של שיתוף פעולה עם הנחיות ובקשות המבוגר האחראי לגידולו וחינוכו של הילד. המחקר יתבצע בהלימה לקרוס הפרקטיקום (יישומים התערבותיים)

    4 ש"ס /4 נ"ז /ס'/ 80

    ש' 0245346-00 פרופ' עמוס רולידר א' 13:45-15:15

    התערבויות התנהגותיות לטיפול בקשיי שינה והירדמות של ילדים

    קשיי שינה של ילדים הכוללים: התנגדות ללכת לישון, הרדמות מאוחרת, הרדמות עם מסכים, הרדמות עם ההורה או בחדרו, יקיצות במהלך הלילה וסירוב להתחיל את רוטינת הבוקר הינם מקצתם של  הקשיים עימם מתמודדים הורים רבים. לקשיי שינה השפעה שלילית על בריאותם של הילדים ועל מערכות היחסים בתוך התא המשפחתי. מחקרים מראים כי קשיי שינה מובילים לחוסרי שינה ואלה גורמים לתופעות של עצבנות ותוקפנות, ישנוניות בשעות היום, סיכון מוגבר להשמנת יתר, הפרעות חרדה ועוד. מחקרים שבחנו יעילותם של התערבויות התנהגותיות בטיפול בקשיי שינה מגוונים הראו כי הטיפול ההתנהגותי יעיל להפחתתם. אחת המגבלות במחקרים אלה היא שההורים שיישמו את ההתערבויות השונות הם גם אלה אשר דיווחו על תוצאות ההתערבות. בסמינר זה נסקור את האסטרטגיות ההתנהגותיות השונות לטיפול בקשיי שינה תוך דגש על דרכי איסוף הנתונים ונחקור דרכי אבחון חדשים לצורך התאמה מיטבית של ההתערבות לקשיים הספציפיים אותם מציג הנבדק והמשתנים האקולוגים הרלוונטיים למשפחתו.

    4 ש"ס /4 נ"ז /ס'/ 80

    ש' 0245336-00 ד"ר נתלי רולידראגילה א' 13:45-15:15