שנה א'
מבוא לתקשורת א'
הקורס עוסק בגישות המרכזיות לחקר התקשורת.
במהלך הקורס נכיר נקודות מבט שונות להתבוננות מחקרית בתופעות שונות של התקשורת (סוגי תקשורת, טכנולוגיה, קהלים, השפעות ועוד) כדי לגבש אוסף של "כלי עבודה" בצורת גישות, מחקרים ותיאוריות, בעזרתם נוכל (גם בהמשך הלימודים), להתבונן בצורה מחקרית ומעמיקה במגוון התופעות הקשורות בתקשורת.
2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 60
א' 0231011 ד"ר חיים חגי ד' 10:30-12:00
מבוא לתקשורת ב'
הקורס עוסק בגישות המרכזיות לחקר התקשורת.
במהלך הקורס נכיר נקודות מבט שונות להתבוננות מחקרית בתופעות שונות של התקשורת (סוגי תקשורת, טכנולוגיה, קהלים, השפעות ועוד) כדי לגבש אוסף של "כלי עבודה" בצורת גישות, מחקרים ותיאוריות, בעזרתם נוכל (גם בהמשך הלימודים), להתבונן בצורה מחקרית ומעמיקה במגוון התופעות הקשורות בתקשורת.
2ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0231151 ד"ר אפרת דסקל ד' 10:30-12:00
מפגשי מדיה
מטרת הקורס לשמש מרחב ציבורי המחבר יחד את כלל הסטודנטים והמרצים בבית הספר לתקשורת, למפגש שבועי פתוח עם דמויות המובילות, מעצבות ומשפיעות על השיח בכלי התקשורת בפלטפורמות השונות. נדון בתובנות מקצועיות של מאחורי הקלעים, וכיצד כל אחת ואחד מאיתנו יכולים וצריכים להיערך לעולם התעסוקה שבו התקשורת מהווה גורם מכריע על ההתמקצעות והקריירה. כל מפגש יוקדש לתחום אחר מעולם המדיה העשיר והמגוון, ויאיר נקודות מבט על העשייה התקשורתית בהקשר החברה, התרבות והפוליטיקה בישראל
2 ש"ס /1 נ"ז / ש' / 60
א' 0230014 ד"ר ניסים כץ ג' 14:00-15:30
תרבות דיגיטלית
הקורס מספק סקירה של מנעד רחב של נושאים הנוגעים לתקשורת הדיגיטלית ומקומה בחברה כיום. נעמוד על המאפיינים הייחודיים למדיה דיגיטליים ככלל ולרשתות החברתיות בפרט, ומבדילים אותם מאמצעי תקשורת מסורתיים. נכיר תיאוריות יסוד בתחום, ונדון בדילמות אקטואליות הנוגעות להשפעותיה של חברת הרשת על מגוון פעילויות אנושיות. במהלך הקורס נסקור פלטפורמות דיגיטליות שונות, כולל: רשתות חברתיות, בלוגים, הודעות טקסט ויישומים סלולריים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0231231 ד"ר עידית מנוסביץ ב' 14:00-15:30
פסיכולוגיה חברתית בתקשורת
הכרות עם תחום הפסיכולוגיה החברתית, הגדרת התחום המדעי. הבנת הגורמים המשפיעים על התנהגות חברתית וחשיבה חברתית, כולל תהליכים קוגניטיביים, תרבות, סביבה וכן גורמים ביולוגיים. הקורס יסקור תיאוריות קלאסיות בצד תיאוריות עדכניות ויינתן דגש מיוחד על מחקרים חדשים. תינתן תשומת לב מיוחדת לחשיבות המחקר בהשפעות חברתיות על הפרט להגברת המודעות לדרכים שבהן ניתן לנצל את הידע בפסיכולוגיה וחשיבה חברתית לפתרון בעיות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ה' / 60
א' 0231321 ד"ר חיים חגי ג' 12:00-13:30
טלוויזיה פופולרית
בשנים האחרונות עובר המדיום הטלוויזיוני שינויים רבים בניסיון להתמודד עם המדיה הדיגיטליים המאיימים על מעמדו הבכיר במרחב הציבורי והביתי. על אף שהיו שחזו את 'מותה של הטלוויזיה' בעידן הדיגיטלי, נדמה שהמדיום שומר עדיין על מעמדו כזירה תרבותית משמעותית ורלוונטית. מהו סודו של המדיום? בקורס ננסה לבחון במבט ביקורתי את מקומה של הטלוויזיה בהיבטים שונים: נבחן את השינויים שחלו במבנה התעשייה; נחקור את תהליכי ההפקה והשפעתם על התכנים; נברר מהם מאפייני הטקסט הטלוויזיוני; ונשאל באיזה אופן השתנו דפוסי הצריכה של הצופים בעידן הדיגיטלי.
2 ש"ס /2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0231339 ד"ר חיים חגי ג' 10:00-11:30
יסודות השיווק והפרסום
שיווק הינו תהליך גג אסטרטגי אשר מטרתו לייצר, לתקשר ולהעביר ערך ללקוחות. בעידן המודרני בו ההיצעים עולים על הביקושים, שיווק ויצירת לקוחות עומדים בלב הפעילות העסקית של כל ארגון. הקורס יעסוק בסוגיות יסוד בשיווק ובפרסום: מחקר שיווקי, בניית אסטרטגיה שיווקית, מיצוב ויתרון תחרותי, יצירת תמהיל שיווק, תכנון ערוצי שיווק ופרסום, וניהול תקשורת שיווקית (מרקום) וקמפיין. הקורס יציג אספקטים תאורטיים ומקצועיים של הגישה האסטרטגית לשיווק, תוך מתן דגש על הכרת מושגי יסוד, רכישת כלים מעשיים, והכרת הפרקטיקה בתחום.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0298105 ד"ר ערן כתר, ג' 17:45-19:15
מבוא לתסריטאות
התנסות מעשית בבימוי, בכתיבת תסריט, בצילום ובעריכה. בסיום הקורס הסטודנטים יוכלו לתרגם רעיון לשפה קולנועית, והבנה כיצד לפתח רעיון לסרט ולהוציאו מן הכוח אל הפועל.
2 ש"ס / 1 נ"ז / סד' / 60
ב' 0231322 מר דני רייספלד א' 12:00-13:30
צילום ועריכה למתחילים
היכרות עם שפת הקולנוע על מרכיביה השונים, והבנה במושגי יסוד קולנועיים. דגש מיוחד יושם על הקניית יסודות טכניים, תיאורטיים ותהליכיים בתהליך היצירה הקולנועית,
3 ש"ס / 2 נ"ז / סד' / 60
א' 0231068 מר מתן אליגור א' 11:00-13:30
סדנת רדיו ופודקסט
הכרות עם עולם הרדיו ועם תחנות הרדיו בישראל. הכרות עם אולפן הרדיו. הכרות עם התפקידים השונים ברדיו: כתב, קריין, מפיק, עורך ועורך מוסיקה וטכנאי. בשיעור נלמד ונאזין לסוגים שונים של תכניות – מוסיקה, אקטואליה וחדשות, רדיו דוקומנטרי ותכנית ראיונות.
התנסות בהכנת תכנית רדיו – תחקיר והפקה עריכה, וקריינות ועבודה מול מיקרופון ועריכה מוסיקלית. עיקר הלימוד יתבצע באולפן הרדיו. והתוכניות שיוכנו במהלך הסדנא ישודרו ברדיו של המכללה.
4 ש"ס / 2 נ"ז / סד' / 60
א' 0231098 מר שיר ברונטמן א 14:00-15:30
ב' 0231198 מר שיר ברונטמן א' 14:00-15:30
קריאה וכתיבה אקדמית
קורס תשתית להכרת אופן החשיבה וכללי השיח הנהוגים בעולם האקדמי, תוך פיתוח חשיבה ביקורתית. הקורס יעסוק בהיכרות עם סוגים שונים של טקסטים אקדמיים וההבדל ביניהם לבין טקסטים אחרים, לימוד דרכים לקריאה יעילה של חיבורים אקדמיים, ביצוע נכון של אזכורים והפניות ביבליוגרפיות, רכישת מיומנויות יסוד בכתיבה של טקסטים אקדמיים והתמודדות עם כתיבת תשובות במבחנים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0271021 ד"ר חיים חגי/ ד"ר ניסים כץ ד' 12:00-13:30
מבוא לסטטיסטיקה א
בקורס יושם דגש על שיטות שונות לאיסוף נתונים, ארגון הנתונים ע"י טבלאות שכיחות, ניתוח הנתונים וסיכומם. ייעודו העיקרי של הקורס הינו הקניית ידע בפרוצדורות הסטטיסטיות המקובלות במדעי החברה. במסגרת הקורס נניח את אבני היסוד למחקר האמפירי, במטרה לאפשר קריאה והבנה של נתונים סטטיסטיים המופיעים במאמרים מדעיים. בין הנושאים הנלמדים בקורס: מושגי יסוד בסטטיסטיקה, סולמות מדידה, טבלאות שכיחות, הצגה גרפית, מדדי מרכז, מדדי פיזור, ציוני תקן, ההתפלגות הנורמאלית, מדגם ואוכלוסייה, בדיקת השערות, קשרים בין משתנים, מדדי קשר, רגרסיה, ניתוח שונות
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0271031 ד"ר מורן שנפר כהן/ ד"ר טל סלע/ ד"ר אוקסנה ניר ד' 14:00-15:30
מבוא לסטטיסטיקה א – תרגיל
1 ש"ס / 1 נ"ז / ת' / 60
צ: 0271031
א' 0271032 גב' שרון בן דוד/ גב' ליאת אביטל ד' 09:30-10:15
מבוא לסטטיסטיקה ב
הקורס נועד להקנות לסטודנטים כלי יסוד בהבנת טכניקות סטטיסטיות וביישום מחקר. בקורס יושם דגש על שיטות שונות לאיסוף נתונים, ארגון הנתונים ע"י טבלאות שכיחות, ניתוח הנתונים וסיכומם. ייעודו העיקרי של הקורס הינו הקניית ידע בפרוצדורות הסטטיסטיות המקובלות במדעי החברה. במסגרת הקורס נניח את אבני היסוד למחקר האמפירי, במטרה לאפשר קריאה והבנה של נתונים סטטיסטיים המופיעים במאמרים מדעיים. בין הנושאים הנלמדים בקורס: מושגי יסוד בסטטיסטיקה, סולמות מדידה, טבלאות שכיחות, הצגה גרפית, מדדי מרכז, מדדי פיזור, ציוני תקן, ההתפלגות הנורמלית, מדגם ואוכלוסייה, בדיקת השערות, קשרים בין משתנים, מדדי קשר, רגרסיה, ניתוח שונות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0271041 ד"ר ד"ר מורן שנפר כהן/ ד"ר טל סלע/ ד"ר אוקסנה ניר ד' 16:00-17:30
מבוא לסטטיסטיקה ב –תרגיל
1 ש"ס / 1 נ"ז / ת' / 60
צ: 0271041
ב' 0271042 גב' שרון בן דוד/ גב' אביטל ליאת ד' 09:30-10:15
יישומי מחשב
במסגרת הקורס יוקנו עקרונות השימוש של היישומים השונים ותבנה תשתית שתשמש לצורך המשך לימוד עצמי הן של היישומים הנלמדים והן של יישומים נוספים. הלמידה תלווה בהתנסות מעשית.
כגון: הכרת סביבת חלונות, מעבד תמלילים Word, גיליון אלקטרוני Excel, מחולל מצגות Power Point ומיומנויות חיפוש מידע באופן יעיל ברשת האינטרנט. כל זאת, תוך דגש על פיתוח יכולות בעריכת עבודה אקדמית ושלוב בין היישומים לפי הצורך.
2 ש"ס / 2 נ"ז / סד' / 60
א' 0271011 גב' כנרת ענתר/ מר אילון סלוס/ ד"ר עוזי פרוינד-פיינשטיין
המוצר התיירותי של ישראל
הקניית ידע, הבנה וכלים מעשיים בתחומים העיקריים של תפעול תיירות בישראל: תיירות נכנסת, תיירות פנים ותיירות יוצאת. הקניית כלים תיאורטיים ומעשיים לתכנון וארגון טיולים בארץ ובחו"ל. התייחסות למטייל כלקוח ובחינת כלל ההיבטים הכרוכים בטיול ובארגונו. מפגש עם אנשי שטח: מנהלים ואנשי ביצוע. בין הנושאים הנלמדים בקורס: הטיול מאורגן לחו"ל, פסטיבלים תיירותיים, אירוח כפרי בארץ, תעופה פנים ארצית, עמותות תיירות, הטיול המאורגן בארץ, צליינות, טיולי תמריץ, אטרקציות תיירותיות ייחודיות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / סד' / 60
א' 221121 ד"ר ערן כתר, ב' 10:00-11:30
מבוא למלונאות
קורס מבוא למלונאות א' נועד לחשוף את הסטודנטים לתעשיית המלונאות והאירוח בישראל ובעולם תוך תשומת לב למאפייניה הייחודיים, מגמות עכשוויות ואתגרים עתידיים. באופן ספציפי, הקורס יעסוק בהתפתחות תעשיית המלונאות לאורך השנים, בסוגים השונים של ניהול ואירוח בתעשייה, במחלקות המלון השונות ובמשאב האנושי. כמו כן, במסגרת הקורס יחשפו הסטודנטים לסוגיות, אתגרים ומגמות בתעשייה כגון הכלכלה השיתופית, אירוח בעולם טכנולוגי, רשתות חברתיות וסוגיות אתיות וסביבתיות בענף המלונאות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 221132 ד"ר רונן שי, ב' 12:00-13:30
מבוא לתיירות
הכרה והבנה של התיירות כתחום יצרני ומוסדי בעל השלכות כלכליות, חברתיות ותרבותיות. ענף התיירות ידון מנקודות המבט של הצרכן והתעשייה תוך התייחסות למישור הגלובלי, האזורי והמקומי. החומר הנלמד משלב ידע מתחומים מדעיים שונים ונושאים מגוונים הקשורים אליו. הבנה והעמקת ההיכרות עם תעשיית התיירות בעולם ובארץ על מאפיינה השונים והתחומים המגוונים הקשורים לה. בין הנושאים הנלמדים בקורס: הגדרות בתחום התיירות – הצגת ענף התיירות, התפתחות היסטורית ועכשווית של תופעת התיירות בעולם, התפתחות התיירות בישראל לאורך השנים, ארגונים בינלאומיים ומקומיים הפועלים בתעשיית התיירות, מרכיבים של תעשיית התיירות, מקומה של התיירות בכלכלה, כנסים, תערוכות וירידי תיירות, מגמות ותמורות עתידיות בתעשיית התיירות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 221081 פרופ' אלון גלבמן, ב' 14:00-15:30
ניהול שירות וחוויה בתיירות ומלונאות
תעשיית התיירות והמלונאות הן חלק מתעשיית השירותים, ולכן התפקיד המרכזי שלה הוא אספקת חוויית שירות אשר עומדת בציפיות הלקוחות ומשביעה את רצונם. היכולת לספק שירות ברמה גבוה וחוויה מעולה מאפשרים לספקים בתעשיית התיירות והמלונאות לבדל את עצמם מהמתחרים ולהפוך למובילי השוק בתחומם. יכולת זו גם תבטיח את רמת הרווחיות אליה הם שואפים. קורס זה נועד להניח את היסודות לנושא ניהול השירות והחוויה, והוא יעסוק בהגדרת מושגים מקובלים, הצגת כלי מדידה בתחום השירות והחוויה, הכשרת כוח-אדם שירותי, קביעת מדדי איכות שירות, והכרת כלים טכנולוגיים למדידת ואספקת שירות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ה' / 60
א' 221211 ד"ר עוזי פרוינד- פיינשטיין, ד' 10:00-11:30
גיאוגרפיה של תיירות
תיירות היא תופעה המבוססת על תנועה בין מרחבים של גיאוגרפיה פיזית ואנושית. הקורס ידגיש את ההיבטים המרחביים של תופעת התיירות וידון בנושאים כגון: המרחב התיירותי והגדרותיו השונות, מרחבי המוצא והיעד, התפתחות המרחב התיירותי, גיאוגרפיה של יעדי תיירות בעולם ומשאבי תיירות. הקורס ישלב הבנה תיאורטית של תופעות תיירותיות-מרחביות עם דוגמאות מתעשיית התיירות בישראל ובעולם.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 221091 ד"ר הילה צבן, ג' 12:00-13:30
תיירות, חברה וסביבה
בקורס זה נעמוד על ההשלכות החברתיות והסביבתיות שיש לתיירות, במבט גלובלי. הקורס יתחלק לארבעה חלקים: ראשית, נכיר את מאפייני היעד התיירותי ונתייחס למודלים מרכזיים בתיירות. שנית, נתייחס להשלכות חברתיות של תיירות על אוכלוסייה מקומית. שלישית, נתייחס להשלכות הסביבתיות של התיירות ולהיבטים של אקולוגיה. רביעית, נתייחס לאלטרנטיבות שהתפתחו בעקבות הניסיון לצמצם את נזקי התיירות – תיירות בת קיימא ותיירות אלטרנטיבית. הקורס מקנה כלים להכרה, בחינה וניתוח של מגמות וכיוונים בהתפתחות התיירות בעולם ובישראל, תוך שימוש במודלים ותאוריות המהווים כלים שימושיים ויישומיים לניתוח ביקורתי והשוואתי בין חקרי מקרה מגוונים בניהול של יעדים תיירותיים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 221111 ד"ר הילה צבן, ד' 10:00-11:30
ארגז כלים לניהול
קורס ארגז כלים לניהול, נועד לחשוף את הסטודנטים לתיאוריות מובילות מתחום הניהול תוך תשומת לב לאופיו הדינמי של עולם העבודה העכשווי. במסגרת זו, יחשפו הסטודנטים לכלים ניהוליים מגוונים אשר בעזרתם ניתן לבצע את המשימות החשובות של המנהל הכוללות: תכנון, ארגון, הנהגה ובקרה. כלים אלה מהווים גם יסוד להבנה ארגונית עמוקה והתמודדות עם הסביבה הארגונית, תופעות ארגוניות בחיי יום-יום, ולהכרת התנהגות הפרט בתוך הארגון.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0298101 ד"ר אורית אונגר, ג' 16:00-17:30
יסודות הכלכלה
במסגרת הקורס, הסטודנטים יכירו את ענף הכלכלה משני היבטים עיקריים. הראשון הוא אקדמי טהור ומתייחס לבסיס התיאורטי של הכלכלה. במסגרת זו יכירו הסטודנטים את מבנה השוק התחרותי, פונקציות הביקוש וההיצע ושיווי המשקל בשוק. ההיבט השני הוא מעשי, ומתייחס למספר מרכיבים המלווים את הפעילות הכלכלית. במסגרת זו יוגדרו המטרות ודפוסי הפעילות של השוק הפרטי והמערכת הציבורית וכן הקשרים ביניהן. יוסברו נושאים כמו שער החליפין, מדד המחירים לצרכן, ריכוזיות ורווחיות בסקטור הפרטי, תקציב, מיסוי ומסחר בינלאומי.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0298102 ד"ר עוזי פרוינד-פיינשטיין, ג' 17:45-19:15
ניהול פיננסי לעסקים
הקורס יתמקד בניהול הפיננסי של עסקים קטנים. חלקו הראשון של הקורס יעסוק בעקרונות היסוד של חשבונאות והנהלת חשבונות – חישוב כפול, דו"ח רווח והפסד ומאזן. בחלקו השני ייחשף הסטודנט לעקרונות פיננסיים ראשוניים, כמו תשואה על ההון, שיעור הרווחיות, תשואה לעובד. יילמדו שיטות לקבלת החלטות, בתנאי וודאות וחוסר וודאות, כמו גם פעילות בתנאי סיכון עסקי. החלק השלישי של הקורס יעסוק בתמונה הכללית של הכנת תוכנית עסקית על היבטיה השונים: ארגון וכוח אדם, תוכנית פיננסית ותוכנית שיווקית,
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0298103 ד"ר נתן תירוש, ג' 16:00-17:30
ארגז כלים לניהול עסקים ויזמות
קורס ארגז כלים לניהול עסקים ויזמות הוא המשכו של הקורס ארגז כלים לניהול עסקים אשר הניח את יסודות הניהול והרקע התיאורטי. קורס זה, מכיל כלים ופרקטיקות להתמודדות עם מצבים ניהוליים מורכבים בעולם עכשווי משתנה, תוך מתן דגש לניהול עסקים קטנים ובינוניים. הקורס יתמקד באסטרטגיות ניהול וילמדו בו נושאים כגון חזון ואסטרטגיה, ניהול קונפליקטים, תרבות ארגונית, ניהול שינויים ועוד. כל אלה יסייעו למנהל לפתח מודעות גבוה ולהשיג תוצאות טובות יותר עבור הארגון וכן יעודדו את החשיבה היזמית הנדרשת בעולם העבודה המשתנה.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0298104 ד"ר אורית פישר-שלם, מקוון
שנה ב'
תקשורת פוליטית
הקורס יעסוק בקשר המורכב שבין תקשורת, פוליטיקה וחברה. נסקור תיאוריות יסוד בתקשורת פוליטית, ונבחן מה תפקיד התקשורת כשחקן פוליטי. נכיר את דרכי הפעולה של התקשורת הפוליטית, בנייה והפצה של מסרים פוליטיים, השפעות התקשורת על דעת הקהל, על הבחירות ותהליכים דמוקרטים אחרים. במהלך הקורס ננתח דוגמאות אקטואליות מהמציאות היומיומית.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0232251 ד"ר עידית מנוסביץ ד' 14:00-15:30
פרו סמינר – תקשורת ולאום
לתקשורת ההמונים תפקיד משמעותי בהבנייה ובפירוק של זהויות קיבוציות. אם בעבר סייעו אמצעי התקשורת המסורתיים להבנייה של זהויות לאומיות, בעידן הנוכחי טכנולוגיות התקשורת החדשות מציבות אתגר בפני הזהות הלאומית שנשחקת במקביל מלמעלה ומלמטה באמצעות תהליכים גלובליים ולוקאליים. הקורס ידון במגוון נקודות ההשקה שבין תקשורת המונים ותהליכי הבנייה של זהויות לאומיות, גלובליות ולוקליות, תוך שימת דגש מיוחד על השיח הביטחוני בישראל והשינויים שחלו בו.
2 ש"ס / 3 נ"ז / סמ' / 60
ב' 0232066 ד"ר חיים חגי ג' 14:00-15:30
"מאחורי הקלעים" של האינטרנט
מרחב הסייבר מהווה זירה בה שחקנים פוליטיים וחברתיים שונים – מדינות, תאגידי אינטרנט, ארגוני חברה אזרחית וגופים בינלאומיים – נאבקים על שליטה. קורס זה מתמקד בחקר המתרחש "מאחורי הקלעים" של האינטרנט. מלחמות סייבר, פרטיות ומעקב, רשתות חברתיות, זכויות דיגיטליות, ותוכנות נוזקה הם רק חלק מהנושאים בהם נדון בקורס זה במהלך הסמסטר. במסגרת הקורס ילמדו הסטודנטים על אודות השחקנים הפוליטיים והחברתיים השונים הפועלים במרחב זה וידעו לנתח לעומק את המאבקים הפוליטיים, הכלכליים, המשפטיים, הטכנולוגיים והחברתיים אשר מעצבים ומכוננים את המרחב האינטרנטי בו אנו חיים ופועלים בזירה הלאומית והבינלאומית.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0232253 ד"ר אפרת דסקל ד' 16:00-17:30
מפגשי מדיה
מטרת הקורס לשמש מרחב ציבורי המחבר יחד את כלל הסטודנטים והמרצים בבית הספר לתקשורת, למפגש שבועי פתוח עם דמויות המובילות, מעצבות ומשפיעות על השיח בכלי התקשורת בפלטפורמות השונות. נדון בתובנות מקצועיות של מאחורי הקלעים, וכיצד כל אחת ואחד מאיתנו יכולים וצריכים להיערך לעולם התעסוקה שבו התקשורת מהווה גורם מכריע על ההתמקצעות והקריירה. כל מפגש יוקדש לתחום אחר מעולם המדיה העשיר והמגוון, ויאיר נקודות מבט על העשייה התקשורתית בהקשר החברה, התרבות והפוליטיקה בישראל
2 ש"ס /1 נ"ז / ש' / 60
א' 0230014 ד"ר ניסים כץ ג' 14:00-15:30
תקשורת שיווקית בעולמות הדיגיטל
בתוך עשורים בודדים, האינטרנט הפך למדיום תקשורת דומיננטי הבולע אל תוכו את טכנולוגיות התקשורת שקדמו לו. הנגישות הגלובלית הגוברת של אזרחים וצרכנים לרשת האינטרנט קורצת כמובן גם למשווקים, והאינטרנט משמש כמרחב מסחרי מוביל המאפשר קידום וצריכה של מגוון מסרים, שירותים ומוצרים. כיצד ניתן לשווק באינטרנט באופן יעיל? אלו כלי שיווק ייחודיים עומדים לרשות המפרסמים באינטרנט? הקורס יעמיק את הידע של המשתתפים באספקטים השיווקיים של רשת האינטרנט ויקנה כלים יישומיים לשיווק מקוון.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0232161 מר יגאל דוד ב' 09:00-10:30
אתיקה ודיני תקשורת
חופש הביטוי הוא לב ליבה של הדמוקרטיה הישראלית. בצל הרצון לחשוף ולפרסם קיים מתח מתמיד בין חופש הביטוי לבין זכויות יסודיות אחרות כגון הזכות לביטחון, הזכות לפרטיות, הזכות לשם טוב ועוד. הסטודנטים בקורס ילמדו להכיר את מפת התקשורת בישראל, את המשמעות העמוקה של חופש הביטוי, את הדילמות העולות מהתנגשות בינו לבין הזכויות האחרות ואת האופן שבו דילמות אלו נפתרות (או לא) במדינת ישראל.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש'/ 60
ב' 0232141 ד"ר אפרת דסקל ג' 16:00-17:30
שיטות מחקר איכותניות
הקורס יעסוק בתהליך החשיבה והמחקר המדעי בתקשורת עם דגש על שיטות איכותניות. מטרת הקורס להקנות לתלמידים כישורים לקריאה ביקורתית של ספרות מקצועית, להערכת איכותם של מחקרים, כמו גם לתכנון מחקרים אמפיריים ולאיסוף וניתוח נתונים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0232021 ד"ר חיים חגי ד' 14:00-15:30
שיטות מחקר כמותיות
הקורס יעסוק בתהליכי החשיבה והמחקר המדעי בתקשורת עם דגש על שיטות כמותניות. הקורס יתמקד בהבנת היתרונות והחסרונות של מערכי מחקר שונים, בסוגיות של תוקף ומהימנות, מדידה, קשרים סיבתיים ומתאמיים ושיטות שונות של איסוף נתונים. מטרת הקורס להקנות לתלמידים כישורים לקריאה ביקורתית של ספרות מקצועית, להערכת איכותם של מחקרים ולתכנון מחקרים אמפיריים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0272111 ד"ר אפרת דסקל ב' 10:00-11:30
תרגיל שיטות מחקר כמותיות
1 ש"ס / 1 נ"ז / ש' / 60
א' 027241 גב' שרון בן-דוד, גב' ליאת אביטל ד' 09:00-09:45
SPSS מקוון
Spss היא תוכנה לניתוח סטטיסטי של נתונים. המאפשרת לסטודנט לנתח את שאלוני המחקר ולהפיק: סטטיסטיקה תיאורית הכוללת תצוגות גרפיות וטבלאות, מציאת השכיחויות והשונות, הבדלים, רגרסיה לינארית, ובדיקת השערות.
במהלך הקורס נכיר את התוכנה ונרכוש יסודות לשימוש בתוכנה הכוללות: יבוא נתונים, עיבודם והצגתם. וכן שיטות לניתוח סטטיסטי של הנתונים לצורך ביצוע מטלות אקדמיות ומחקריות.
2 ש"ס / 1.5 נ"ז / ש' / 60
א' 0272101 ד"ר אוקסנה ניר – וירטואלי
תרגיל SPSS
1 ש"ס / 0.5 נ"ז / ש' / 60
א' 0272121 גב' שרון בן דוד ג' 16:00-17:30
התנסות מעשית
התנסות מעשית/מקצועית בת 100 שעות הינה חלק מתכנית הלימודים ומהווה תנאי לקבלת תואר ראשון. במסגרת ההתנסות נחשפים הסטודנטים לעולם התעסוקה בתחום הלימודים וצוברים ניסיון בהדרכה צמודה והכוונה של מנחת הסדנא ושל בעלי התפקידים בארגונים בו הם עושים את ההתנסות המעשית. כמו כן, ההתנסות מכשירה באופן מעשי ואישי כל אחד מהסטודנטים ומאפשרת את יישום הידע ומיומנויות שנלמדו במהלך תכנית הלימודים. ההתנסות מאפשרת להיות חלק מתהליכים ארגוניים ולצבור ניסיון תעסוקתי אשר יהווה מרכיב משמעותי ומקדם בקורות החיים המוצגים ובראיונות אישיים.
ההתנסות המעשית יכולה להתבצע במגוון תחומים וארגונים פרטיים, ציבוריים, עסקיים, עמותות, מלכ"רים ואגודות למיניהן.
4 ש"ס / 2 נ"ז / סד' / 60
ש' 0232118 ד"ר עידית מנוסביץ – מפגשים ופגישות אישיות יתואמו מראש
אולפן טלוויזיה
עולם הטלוויזיה הינו עולם נוצץ כלפי חוץ אך מורכב מאוד כלפי פנים, מאחורי כל תוכנית טלוויזיה עומדים צוות הפקה שלם וגדול שנמצא מאחורי הקלעים ועובד ימים כלילות ובראשם – המפיק.
למפיק תפקיד חשוב ומורכב בו הוא צריך לדעת לאחד סביבו את מיטב אנשי המקצוע – החל משלב היצירה, הכתיבה, הליהוק, הצילום, הבימוי ועד לשלב העריכה – ולדעת להוביל את כולם בדרך הטובה והנכונה ביותר, הן מבחינת היצירה והן מבחינה עסקית וכלכלית
הסטודנטים בקורס יחוו את עולם הטלוויזיה מבפנים. הם יתנסו בהפעלת אולפן טלוויזיה ובניהול ההפקה עצמה. הם יקבלו את כל הכלים על מנת שיוכלו בעתיד להשתלב בתעשיית הטלוויזיה בשלל תפקידים – החל מיוצרים בין ־תחומיים, עורכים, אנשי צוות הפקה, צלמים ואפילו עד כיוצרים עצמאיים
3 ש"ס / 2 נ"ז / ס'/ 60
ב' 0232158 מר אסף נאוי ג' 11:00-13:30
פוטושופ ואיילוסטריטור
הכרת תוכנת Photoshop, הבנת התוכנה והשימושים בה, התממשקות עם תוכנת Illustrator, הקניית כלי העבודה ליצירת עיצוב גרפי לממשק הרשת והדפוס.
בשיעור ניישם טכניקות שונות תוך שימוש בתוכנה ונדון בסוגי הפלטפורמות המקובלות היום במדיה החברתית.
3 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0233258 גב' מיכל רוזנפלד ד' 09:30-12:00
כתיבה שיווקית
הקורס עוסק בתהליכי יצירה של טקסטים שיווקיים עבור ארגונים מסחריים והמגזר השלישי המעוניינים לקדם את מסריהם בפלטפורמות הדיגיטליות. במסגרת הקורס יתנסו הסטודנטים בכתיבת מאמרי קידום, בדיוור ישיר, בכתיבה לרשת החברתית, לבלוגים וכיו"ב, לצד הערכה מעצבת ודיון באפקטיביות התוצרים.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ס'/ 60
א' 0232076 ד"ר טל פרידמן ג' 12:00-13:30
חווית הלקוח
קורס זה עוסק בתחום החדש והמרתק של יצירת חווית לקוח. בשנים האחרונות ישנה הכרה גוברת והולכת בקרב העולם העסקי כי יצירת חווית לקוח חיובית והעמדת הלקוח במרכז הן הן המיתוג החדש. במילים אחרות, אוסף הרגעים הטובים והמוצלחים שחווה לקוח במגעיו עם המותג הם אלה שיוצרים אצלו את תהליך המיתוג ומסייעים בכך להצלחת הארגון. בקורס ננסה להסביר ולהגדיר מהי חווית לקוח ומהם הגורמים המרכיבים את חווית הלקוח, נעסוק באסטרטגיות מיתוג ובניית תדמית מתוך זווית ראיה תקשורתית עכשווית, ניגע בקשר שבין עידוד מעורבות צרכנים ברשת ובין מיתוג ויצירת חווית לקוח חיובית ועוד.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ס'/ 60
ב' 0232198 ד"ר רות אבידר ב' 10:00-11:30
פלנינג
הקורס מתמקד באלמנטים יסודיים שונים בפרסום, הישימים לכל סוגי הארגונים הפועלים בזירה השיווקית. הקורס מיועד להציג למשתתפים דילמות שונות בתחומי האסטרטגיה, המדיה,הדיגיטל, המחקר והקראטיב ובדרך זו להקנות להם ידע וכלים תשתיתיים הרלבנטיים לזרוע הפרסום בתוך תמהיל השיווק ובאינטגרציה עם שאר המרכיבים בתמהיל. הקורס יקנה ידע במודלים שונים בכל תחומי הפרסום וכן בתחומי המיתוג וגיבוש הזהות והשפה החזותית של הפירמה. לימוד דרכים לשיפור ביצועים ולהגדלת אפקטיביות הפרסום. הקניית הכלים הדרושים למעבר מתפקיד טכני/פונקציונלי לתפקיד מנהל פרסום כללי. גיבוש ראיה מערכתית ותובנות מנחות ככלי תומך להחלטות פרסומיות.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ס' / 60
א' 0232178 מר רועי בן עמי ב' 17:00-18:30
שיווק דיגיטלי- רשתות חברתיות ומה שביניהן.
קורס יישומי מעשי הכולל כלים פרקטיים לניהול רשתות חברתיות- פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, לינקדין וכו' וכולל בתוכו ניהול אסטרטגיות תוכן , כתיבת תוכן וניהול קמפיינים.
3 ש"ס / 2 נ"ז / ס'/ 60
א' 0232288 גב' עדי ששון ג'רבי ג' 09:00-11:30
שנה ג'
הקהל בעידן הדיגיטלי
הקורס מתמקד בקהל כמושג מפתח בחקר התקשורת ובתעשיית התקשורת גם יחד.
בקורס נדון בהתפתחויות בהגדרת הקהל מעידן תקשורת ההמונים לעידן התקשורת החדשה ובהשלכות של השינויים במאפייני הקהל לתהליכים הפוליטיים, החברתיים והתרבותיים בעולם המערבי בכלל ובישראל בפרט. כמו כן, נעסוק ביישום של התיאוריה והמחקר והמשמעויות הכלכליות והמקצועיות של ההתפתחויות בקהל להתנהלות תעשיית התקשורת.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0233021 ד"ר ניסים כץ ד' 10:00-11:30
מ"כור היתוך לרב תרבותיות"
בקורס נתייחס ליחסי הגומלין בין חברה תרבות ותקשורת בהתפתחות ההיסטוריה של החברה הישראלית מתקופת הישוב ועד ימינו. הפרקים בהן נדון: מישוב למדינה; מכור היתוך לפלורליזם; חברה, תקשורת ודמוקרטיה; חברה, תקשורת- הדרה ואי שיווין. סוגיות אלו יבחנו לאור השינויים אשר במשך השנים הפכו את השיח החברתי והתקשורתי בישראל משיח "כור ההיתוך" לשיח פלורליסטי ו/או רב תרבותי.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
ב' 0233031 ד"ר ניסים כץ ד' 10:30-12:00
סמינר מחקרי "תוכן גולשים"
תוכן גולשים מהווה כיום מרכיב בלתי נפרד מהעולם המקוון והתרבות הדיגיטלית הנגזרת ממנו. מדובר במושג מתפתח המיושם במגוון רחב של פלטפורמות מקוונות כולל: רשתות חברתיות, בלוגים, פורומים, אתרי עיתונות, אתרי עסקים ומכירות, ועוד. בסמינריון נבחן היבטים שונים של תופעת השימוש בתוכן גולשים במגוון הקשרים של הפעילות האנושית. נעמוד על המניעים לשימוש בתוכן גולשים והשפעותיו, ונדון בהיבטים חברתיים, עסקיים ותרבותיים של תוכן זה. משתתפי הסמינריון יפתחו מחקרים עצמאיים הנגזרים מנושאי הסמינריון ויציגו את המחקר בכיתה במהלך סמסטר ב'.
4 ש"ס / 6 נ"ז / ש'/ 60
א' 0233046 ד"ר עידית מנוסביץ ד' 16:00-17:30
ב' 0233046 ד"ר עידית מנוסביץ ד' 08:30-10:00
מדיה וספורט
הספורט בעידן המודרני הפך למוסד חברתי בעל עוצמה תרבותית, פוליטית וכלכלית רבה. במאה ה-21 הספורט מהווה מרכיב משמעותי גם בתעשיית התקשורת: עיתוני הדפוס, תחנות הרדיו, ערוצי הטלוויזיה ואתרי האינטרנט מציגים מדי יום סיקור נרחב של המתרחש בשדה ואירועי הספורט מושכים מיליוני צופים. במסגרת הקורס נבחן באופן ביקורתי את יחסי הגומלין שבין המדיה ותעשיית הספורט. הקורס יתחלק לארבעה חלקים:
מבוא – נגדיר את שדה המחקר, נציג את ההיסטוריה של תקשורת הספורט ונבחן את יחסי הגומלין בין המדיה ושדה והספורט.
תהליך ההפקה – אילוצים כלכליים וארגוניים בתהליכי ההפקה של תקשורת הספורט; עיתונות הספורט.
הטקסט – תקשורת ספורט וזהות – לאומית, אתנית, מגדרית וקוסמופוליטית.
הצרכן – אהדה וריטואל הצפייה באירועי הספורט.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש'/ 60
א' 0233231 ד"ר חיים חגי ד' 14:00-15:30
מפגשי מדיה
מטרת הקורס לשמש מרחב ציבורי המחבר יחד את כלל הסטודנטים והמרצים בבית הספר לתקשורת, למפגש שבועי פתוח עם דמויות המובילות, מעצבות ומשפיעות על השיח בכלי התקשורת בפלטפורמות השונות. נדון בתובנות מקצועיות של מאחורי הקלעים, וכיצד כל אחת ואחד מאיתנו יכולים וצריכים להיערך לעולם התעסוקה שבו התקשורת מהווה גורם מכריע על ההתמקצעות והקריירה. כל מפגש יוקדש לתחום אחר מעולם המדיה העשיר והמגוון, ויאיר נקודות מבט על העשייה התקשורתית בהקשר החברה, התרבות והפוליטיקה בישראל
2 ש"ס /1 נ"ז / ש' / 60
א' 0230014 ד"ר ניסים כץ ג' 14:00-15:30
לשון, חברה ותרבות
השפה ודפוסי השימוש בה אינם רק אמצעי לתקשורת. הם גם משקפים ומעצבים ערכים, זהויות, תפיסות עולם ויחסי כוח. בקורס נדון ביחסי הגומלין שבין הלשון, החברה והתרבות. בעזרת מושגי יסוד העוסקים במבנה השפה וחקר השיח נבחן את השימוש בשפה בהקשרים חברתיים בכלל ובתקשורת ההמונים בפרט.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש' / 60
א' 0233251 ד"ר חיים חגי ג' 16:00-17:30
דיון ציבורי: הנחיית קבוצות
הקורס משלב תיאוריה ופרקטיקה, ובו הסטודנטים משתתפים באופן פעיל בתהליך הפקה והנחייה של ועידת סטודנטים בסוגיה מרכזית בסדר היום הציבורי. במהלך הקורס נלמד על התיאוריה הדיונית של הדמוקרטיה (דמוקרטיה דליברטיבית), המדגישה את חשיבותו של דיון ציבורי מכליל, מעמיק ומכבד, כמרכיב מרכזי בתהליכים דמוקרטים. נסקור דוגמאות אקטואליות של תהליכי שיתוף ציבור המיישמים את התפיסה בארץ ובעולם. הסטודנטים יבחרו סוגיה לדיון ציבורי, יכינו את הסוגיה לדיון, ויעברו סדנת מנחי דיון ציבורי. אירוע השיא של הקורס יהיה ועידת סטודנטים. הקורס מהווה חלק מפעילותה של ד"ר מנוסביץ בקבוצת מחקר בינלאומית המפתחת את תחום הפדגוגיה הדליברטיבית במוסדות השכלה גבוהה בעולם בתמיכת קרן המחקר ע"ש צ'רלס קטרינג, ארה"ב.
2 ש"ס / 3 נ"ז / ש' / 60
א' 0233241 ד"ר עידית מנוסביץ ג' 12:00-13:30
ב' 0233241 ד"ר עידית מנוסביץ ג' 14:00-15:30
פרזנטציה מול קהל
כך נופיע מול קהל ובטלוויזיה: הקניית כלים וידע מעשי להופעה מקצועית בתקשורת – מול מצלמה וקהל. הלימוד יעסוק במגוון של תפקידים – מראיינים, כתבים, מנחים וקריינים, ובסגנונות הגשה בתחומי חדשות ואקטואליה, בידור, ספורט, לייף סטייל, מוסיקה וניו מדיה. הסדנה תכלול עבודה באולפן, הופעה מול מצלמה, כללי הופעה נכונה בטלוויזיה, מיומנויות בעבודה על טקסט, הגייה נכונה, תרגול מצבי אילתור, תורת הראיון ומיומנויות מתקדמות אודות הדרך המקצועית 'להחזיק' שידור.
3 ש"ס / 2 נ"ז / ס'/ 60
ב' 0233058 מר חן עזרא ג' 14:00-16:30
הפקת סרטוני תדמית
בזירה העסקית והשיווקית התחרותית, חשוב לכל עסק בין אם קטן או תאגיד, שהצרכנים יכירו אותו. בקורס זה נלמד על המטרות והמאפיינים של סרטון תדמית טוב. נתנסה בתכנון והפקה של סרטון תדמית."
2 ש"ס / 1 נ"ז / ס'/ 60
ב' 0233118 טרם נקבע ג' 16:00-17:30
מסלול שיווק רב ערוצי
תכנון קמפיין ופרויקט גמר
תכנון אסטרטגי וניהול קמפיין הינם הבסיס לפעילות תקשורתית המכוונת להשגת יעדים שיווקיים ופרסומיים. בקורס, הסטודנטים יישמו הלכה למעשה את הידע שרכשו במהלך הלימודים לכדי ניסוח אסטרטגיה והפקת תוצרים קריאייטיבים של קמפיין שיווקי חברתי.
4 ש"ס / 4 נ"ז / ש' / 60
א' 0233148 ד"ר טל פרידמן ג' 10:00-11:30
ב' 0233148 ד"ר טל פרידמן ב' 10:00-11:30 – זום
יח"צ מתקדמים באינטרנט וברשתות חברתיות
קורס זה מהווה קורס המשך לקורס יחסי ציבור בעידן האינטרנט. בקורס נעמיק את ידיעותינו בתחומי השיווק ויחסי הציבור בעידן הדיגיטלי ונעסוק בנושאים כגון הגישה החדשה ליחסי ציבור ושיווק, שיווק יחסים ובניית יחסים, שיווק חברתי ואחריות חברתית תאגידית, חווית לקוח, יחסי ציבור וקבוצות מחאה, אתיקה בעידן המקוון ועוד וכל זאת תוך שימוש בדוגמאות מהזירה הישראלית והבינלאומית.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ש'/ 60
ב' 0233171 ד"ר רות אבידר ב' 12:00-13:30
דוברות ויח"צ מתקדמים
הסדנה תסקור, תנתח ותתרגל תהליכי יחסי ציבור, אסטרטגיות ושיטות פעולה וכן ניהול משברים, במגוון תחומים: פוליטיקה וממשל ( יועצים פוליטיים, עוזרים פרלמנטריים ), ארגונים חברתיים, חברות מסחריות ( דוברים) בעלי מקצועות חופשיים ( עורכי דין) ועוד.
2 ש"ס / 2 נ"ז / ס' / 60
ב' 0233108 מר יובל פלג ג' 12:00-13:30
מסלול: הפקת תוכן לטלוויזיה ודיגיטל
בימוי ותסריט למתקדמים – פרויקט גמר
במסגרת הקורס נשפר את יכולות הסטודנטים להפיק סרט קצר או פיילוט קצר לסדרה על מנת להכין אותם לעולם הטלוויזיה.
6 ש"ס / 4 נ"ז / ש'/ 60
א' 0233381 מר דני רייספלד ב' 12:00-14:30
ב' 0233381 מר דני רייספלד א 09:00-11:30
סדנה מעשית בקולנוע
2 ש"ס / 1 נ"ז / ס' / 60
א' 0233382 מר קובי נתנאל ב' 10:00-11:30